REAL

Hazánkban használt szókincsmérő eljárások I. = Techniques for Vocabulary Assessment in Hungary

Juhász, Valéria and Radics, Márta (2019) Hazánkban használt szókincsmérő eljárások I. = Techniques for Vocabulary Assessment in Hungary. ANYANYELV-PEDAGÓGIA : LEKTORÁLT SZAKFOLYÓIRAT KUTATÓKNAK, OKTATÓKNAK, PEDAGÓGUSOKNAK, 12 (1). pp. 44-59. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XII_2019_1_3.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (608kB) | Request a copy

Abstract

A szövegértési, tanulási képesség meghatározó összetevője a szókincs, ezért a gyerekek szókincsének feltérképezése hozzásegít egy tudatosan tervezhető tanítási, fejlesztői munkához. A tanulmány először bemutatja a szókincs fejlődésére vonatkozó kutatásokat, majd ismerteti a különböző szókincsvizsgálati módszereket. Ezek után rátér az egyén szókincsének a megértésben játszott szerepére. Egyes kutatások arra utalnak, hogy az 5-6000 leggyakoribb szó ismerete elegendő a hétköznapi szövegek megértéséhez. Ugyanakkor a Szókincsháló szakosztály 2008-as kutatása arra jutott, hogy egy-egy kiadó tankönyvcsaládja átlagosan 40 000 szót tartalmaz 3–8. osztályig. A bemutatott adatokból látható, hogy egy átlagos gyerek is nehezen tart lépést a tankönyvek szakszóanyagával. A tanulmány második felében olyan vizsgálatok, eljárások bemutatása következik, amelyek az egyén szókincsének megismerésére irányulnak, ezáltal segíthetik a gyerekek szövegértési és tanulási képességének fejlődését. Vocabulary is an important component of text comprehension and learning competences. Therefore, exploring children′s vocabulary contributes to conscious teaching and development. This study first introduces research on vocabulary development, then it describes various techniques for testing vocabulary . After that the role of an individual′s vocabulary in comprehension is discussed. Certain investigations suggest that knowing the most frequent 5-6,000 words is sufficient for the comprehension of everyday texts. The research project of the Vocabulary Network Department in 2008, however, concluded that the text book families of a publisher contain 40,000 words on average between grades 3-8. Data shows that it is challenging even for an average child to keep up with the terminology used in textbooks. The second half of the study describes investigations and procedures that help us learn more about the individual′s vocabulary and might support the development of children′s text comprehension and learning competences.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: szókincs, szókincsvizsgáló eljárások, szókincsmérés, szövegértés, tanulási képesség, tankönyvi szakszavak; vocabulary, techniques for vocabulary assessment, measuring vocabulary, text comprehension, learning competence, textbook terminology
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 10 Jul 2024 14:33
Last Modified: 10 Jul 2024 14:33
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/199768

Actions (login required)

Edit Item Edit Item