REAL

Fiatalok hátránykompenzálását és társadalmi mobilitását támogató programok az Egyesült Államokban = U.S. programs decreasing disadvantages and supporting social mobility of youth

Elek, Zsuzsanna Réka (2022) Fiatalok hátránykompenzálását és társadalmi mobilitását támogató programok az Egyesült Államokban = U.S. programs decreasing disadvantages and supporting social mobility of youth. ESÉLY: TÁRSADALOM ÉS SZOCIÁLPOLITIKAI FOLYÓIRAT, 33 (1). pp. 106-126. ISSN 0865-0810

[img]
Preview
Text
106-126-elek-zsuzsa-esely-2022-1.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (328kB) | Preview

Abstract

Az Ohió állami Cleveland gazdasági és társadalmi mutatók tekintetében jelentősen elmarad a megyei, tagállami és országos mutatóktól, a mindig is kritikusan alacsony oktatási színvonalat nyújtó iskolakörzetébe járó diákok közel 100%-a hátrányos helyzetű. A clevelandi esettanulmány bemutatja az iskolakörzet reformtörekvéseit és két olyan, az iskolakörzetbe járó minden fiatalt célzó és nagyszámú önkéntesek részvételével működő programot, amelyeknek az oktatási reformokkal együtt hátránykompenzáló, társadalmi mobilitási esélyeket növelő hatása lehet. A kutatás azt mutatja, hogy ilyen példaértékű, a hazai társadalompolitika számára is tanulságos programok erőssége, ha a tervezés, megvalósítás és finanszírozás terén is az iskolakörzet, a városvezetés, az állam, a nonprofit és piaci szereplők széleskörű együttműködésén alapulnak. A clevelandi példákban ebben jelentős szerepe van a helyi, hagyományosan erős nonprofit szektornak és közösségi törekvéseknek, valamint az erős szakmai kapcsolatoknak, ugyanakkor a programok főleg magánemberek és vállalatok anyagi támogatására épülnek, és mindkét program működését az önkéntesek nagyszámú bevonása teszi lehetővé. A kutatás empirikus alapját a clevelandi Greater Cleveland Neighborhood Centers Associations nonprofit szervezetnél és részben annak programjaiban töltött, három és fél hónapos terepmunka képezte. | T Cleveland has many notably worse economical and social indicators than the county, Ohio State and the country. The school district has always provided critically low standards of public education and almost 100% of the attending children are socioeconomically disadvantaged. The case study about Cleveland introduces the reform efforts of the public school system and two programs that target all the students of it, use numerous volunteers and together with the reforms can decrease disadvantage and support social mobility. The research suggests that the strength of the model programs is that planning, implementation and financing are all based on the wide cooperation of the public school system, the leadership of the city and the members of nonprofit and for-profit sector and it makes the programs exemplary even for the Hungarian social policy. The traditionally strong nonprofit sector, community development efforts and professional relationships have a huge role in this cooperation, however, both programs are financed primarily by private individuals and companies and based on the large number of volunteers involved. The empirical research is based on a 3,5-month-long field work at Greater Cleveland Neighborhood Centers Association and its programs

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Egyesült Államok, Cleveland, hátránykompenzáló programok, társadalmi mobilitás, oktatási reform, nonprofit, felsőoktatás, ösztöndíj, United States, Cleveland, educational reform, programs to support compensation of socioeconomical disadvantages, social mobility, higher education, scholarship
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában
Depositing User: Dr. Éva Molnár
Date Deposited: 16 Jul 2024 13:06
Last Modified: 16 Jul 2024 13:06
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/200286

Actions (login required)

Edit Item Edit Item