REAL

Szülői exit-stratégiák gyermekvédelmi helyzetekben – fókuszban a szakemberek véleménye = Parental exit strategies in child protection situations – focus on the professionals’ views

Rácz, Andrea and Sik, Dorottya and Tanító, Zsófia (2023) Szülői exit-stratégiák gyermekvédelmi helyzetekben – fókuszban a szakemberek véleménye = Parental exit strategies in child protection situations – focus on the professionals’ views. ESÉLY: TÁRSADALOM ÉS SZOCIÁLPOLITIKAI FOLYÓIRAT, 34 (1). pp. 3-18. ISSN 0865-0810

[img]
Preview
Text
3-18-racz_andrea_esely-2023-1vegleges.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (302kB) | Preview

Abstract

Kvalitatív módszertanra épülő kutatásunkban azt vizsgáljuk, hogy milyen ún. exit-stratégiákat használnak a tankötelezettségi korú, különböző tanulási, magatartási, pszichiátriai problémával küzdő vagy kortárs bántalmazással érintett gyermekek szülei, hogy az állami ellátórendszer szolgáltatásait elkerüljék. Keressük a választ arra, hogy egyáltalán milyen mozgásterük van az állami ellátórendszer elkerülésére, illetve arra, hogy ahhoz, hogy jó minőségű magánszolgáltatásokhoz hozzáférjenek, kitől várhatnak és ténylegesen kitől kapnak segítséget. Jelen tanulmányunkban mindezen kérdéseket a gyermekekkel és a gyermekes családokkal foglalkozó szakemberek percepciói mentén vizsgáljuk. Az eredmények azt mutatják, hogy az állami szolgáltatásokból, illetve azok elől való menekülés stratégiáját jellemzően az elégtelen, hiányos ellátások motiválják. Külön tanulmányban jelenítjük meg a szülők perspektíváit. | This paper examines the outcome of a qualitative research about the exit strategies of parents. In Hungary raising school-age children and facing different learning and behavioural backgrounds, psychiatric problems or children affected by bullying, parents have different strategies to avoid the state care system. The research results show the possibilities, leeway for manoeuvre the parents have to avoid the state care system, or to find access to good quality private services. In our present study all these issues are examined directly through the perceptions of professionals working with children and families with children. The results show that the strategy of escaping from and avoiding public services is typically motivated by inadequate and incomplete benefits. Parents’ perspectives will be presented in a separate study.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: exit-stratégiák, szakemberek percepció, iskolai színtérben jelentkező problémák, állami kontra magánellátások, exit-strategies, perception of professionals, problems and difficulties in the school system, state versus private services
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában
Depositing User: Dr. Éva Molnár
Date Deposited: 16 Jul 2024 14:00
Last Modified: 16 Jul 2024 14:00
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/200329

Actions (login required)

Edit Item Edit Item