Werner, Luca (2023) A digitális esélyegyenlőség megteremtésének lehetőségei a legelmaradottabb vidéki területeken : Digitális egyenlőtlenségek az Ormánságban = Opportunities for digital inclusion in the most deprived rural areas : Digital inequalities in Ormánság. ESÉLY: TÁRSADALOM ÉS SZOCIÁLPOLITIKAI FOLYÓIRAT, 34 (1). pp. 37-62. ISSN 0865-0810
|
Text
37-62-werner_luca_esely-2023-1-vegleges.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (393kB) | Preview |
Abstract
Napjaink hálózati társadalmában (Castells 2005 [1996]; van Dijk 2006) az internethasználat szorosan összefonódott a mindennapi tevékenységekkel, s míg ez a többségi társadalom tagjai számára magától értetődő, sőt, alapszükséglet, továbbra is sokan vannak azok, akik a digitális világ nyújtotta előnyökből egyáltalán nem, vagy nem megfelelő mértékben részesülnek. Az IKT-eszközöknek a hozzáférhetőségében és használatában mutatkozó eltérések elmélyítik a meglévő társadalmi szakadékokat és új típusú egyenlőtlenségeket is generálnak. Mégsem kizárólag úgy tekinthetünk rájuk, mint a társadalmi egyenlőtlenségek újabb dimenziójának okozóira, hanem úgy is, mint a hátrányos helyzetűek esélyteremtésének potenciális eszközeire. A digitális kompetenciák fejlesztése hozzájárulhat az esélyegyenlőség növeléséhez és a szegénység kultúrájának generációról generációra történő újratermelődésének felszámolásához, ehhez azonban átfogó ismeretekkel kell rendelkeznünk a digitális megosztottság aktuális helyzetéről és egyéb egyenlőtlenségi tényezőkkel való összefüggéseiről. A tanulmány célja a digitális egyenlőtlenségek különböző szintjeinek, a mélyszegénységben élők digitális eszközhasználatának és digitális kompetenciáinak, a digitális tőke életesélyekre gyakorolt hatásának, ezzel együtt pedig a digitális esélyegyenlőség-teremtés lehetőségeinek vizsgálata a Sellyei járásban található három felzárkózó kistelepülésen a helyi lakosokkal, továbbá a fejlesztésben közreműködő szakemberekkel készített interjúk alapján. | In today’s network society (Castells 2005 [1996]; van Dijk 2006), Internet use is tightly intertwined with everyday activities, and while it is taken for granted – considered a basic necessity, even – for members of the majority society, there are still many who cannot benefit from the digital world at all, or at the very least not sufficiently enough. The accessibility of the ICT devices and the disparities in their usage could further deepen the existing social gaps and even generate new types of inequality. Yet they can be seen not only as the source of a new dimension of social inequalities, but also as potential tools for creating opportunities for the disadvantaged. Developing digital competences can contribute to foster inclusion and to eradicate the intergenerational reproduction of the culture of poverty, but this requires a comprehensive understanding of the current state of the digital divide and its connection with other factors of inequality. The aim of this study is to investigate the different levels of digital inequalities, the use of digital devices and the digital literacy of people living in poverty, the impact of digital capital on life chances and, in turn, the possibilities for digital inclusion, based and interviews with the residents and professionals involved in the development recorded in three small developing settlements in Sellye district
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | digitális egyenlőtlenségek, digitális szegénység, digitális tőke, digitális habitus, digitális inklúzió, digital inequalities, digital poverty, digital capital, digital habitus, digital inclusion |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában |
Depositing User: | Dr. Éva Molnár |
Date Deposited: | 16 Jul 2024 13:54 |
Last Modified: | 16 Jul 2024 13:54 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/200333 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |