Járomi, Éva and Szilágyi, Gábor Kristóf and Vitrai, József (2016) Egészséges életmóddal kapcsolatos kutatások a hazai iskolákban = Health behavior studies in Hungarian schools. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS, 57 (1). pp. 2-40. ISSN 1786-2434
|
Text
10493-Cikkszovege-46772-1-10-20230329.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (1MB) | Preview |
Abstract
Háttér:Napjainkban nincsenek hiteles információink arról, hogy a teljes körű iskolai egészségfejlesztés az elmúlt években milyen formában és minőségben valósult meg az oktatás rendszerében. A közlemény célja az „Iskolai egészséges életmód kutatás és felmérés” módszerta-nának, valamint eredményeinek döntően leíró jellegű bemutatása. Módszerek:A kutatás három különálló felmérést foglalt magába, melyek a konvergencia régiók 288 általános iskolájában való-sultak meg. Az első, az ún. intervenciós kutatás, amely a projekt egészségfejlesztési programele-meinekimegvalósulását megelőzően, majd azokat követően 3., 5. és 7. osztályos tanulók (13625 fő) és pedagógusok (586 fő) ismereteiben és attitűdjébenbekövetkezett változásokat vizsgálta kérdőívvel. A második vizsgálatban mozgásszenzoros eszköz segítségével a tanulók (175 fő) moz-gásmintázatát rögzítették. A harmadik kutatásban az iskolai egészségkultúrát vizsgálták online kérdőív segítségével iskolaigazgatók (535 fő), pedagógusok (569 fő) és iskola-egészségügyi szak-emberek (400 fő) körében. Eredmények:Az intervenciós kutatás eredményei alapján az interven-ció eredményességét jelző ismeret-és attitűdváltozás összességében nem volt kimutatható a ta-nulók körében, míg a pedagógusoknál igen. A mozgásszenzoros felmérés eredményei szerint a tanulók fizikai aktivitása meglehetősen alacsonynak ítélhető. Az egészségkultúra felmérés ered-ményei szerint a megkérdezett iskolai szakemberek alapvetően elégedettek az iskolai légkörrel, azonban többségük túlterheltségre panaszkodik (67%), emellett több irányban (pl. továbbképzé-sek, infrastruktúra területén) fejlesztéseket tartanának hasznosnak. Következtetés:Annak érde-kében, hogy az egyénekre és közösségekre ható, egészséggel kapcsolatos pozitív irányú változás történjen, további, több szereplő bevonásával történő, hosszú távú egészségfejlesztési tevékeny-ségekre van szükség. A kutatással feltárt hiányosságok, nehézségek alapján olyan célterületek és beavatkozási irányok jelölhetők ki, melyek a jelenlegi helyzetre reagálnak és illeszkednek az intéz-ményi környezethez, elősegítve a hatásosabb egészségfejlesztést.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | iskola, egészséges életmódkutatás és felmérés, intervenciós kutatás, mozgásszenzoros felmérés, iskolaiegészségkultúra felmérés |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L10 School organization / iskolaszervezet R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine / közegészségügy, higiénia, betegség-megelőzés |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 18 Jul 2024 14:02 |
Last Modified: | 18 Jul 2024 14:02 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/200542 |
Actions (login required)
Edit Item |