REAL

Függőhíd rendszerű, zárt szelvényű, merevítőtartós, acélszerkezetű csőhidak aerodinamikai vizsgálata = Aerodynamic Investigation of Steel Suspension Pipe Bridges with Stiffening Girder of Closed Cross Section

Debreczeny, Elemér (1969) Függőhíd rendszerű, zárt szelvényű, merevítőtartós, acélszerkezetű csőhidak aerodinamikai vizsgálata = Aerodynamic Investigation of Steel Suspension Pipe Bridges with Stiffening Girder of Closed Cross Section. MŰSZAKI TUDOMÁNY : A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA MŰSZAKI TUDOMÁNYOK OSZTÁLYÁNAK KÖZLEMÉNYEI, 42 (3-4). pp. 257-277. ISSN 0027-5085

[img]
Preview
Text
265_PDFsam_MUSZTUD_42.pdf - Published Version

Download (10MB) | Preview

Abstract

A függőhíd rendszerű, merevítőtartós csőhidak várható aerodinamikai viselkedésének megítélésére a csőhidak számítási pontosságának megfelelő módszerekkel rendelkezünk, ha a merevítőtartó cső, H-alakú, vagy zárt szelvényű, belül elhelyezett csövekkel. Ha a csövek a zárt szelvényű merevítőtartón kívül vannak elhelyezve, ma még számítási módszerek nem állnak rendelkezésünkre. Ilyen esetekben az egyetlen járható út a híd kritikus szélsebességének meghatározására a részmodellel vagy a teljes modellel végzett szélcsatorna kísérlet. A hazai szélcsatorna méretének és egyéb lehetőségeinek figyelembevételével a kísérletek elvégzése alakhelyesen és dinamikusan leképezett részmodellel ajánlható. Irodalmi adatok szerint a részmodellekkel végzett kísérletek a teljes híd modellekkel végzett kísérletekkel megnyugtató módon egyező eredményeket adtak. | For the prediction of the aerodynamic behaviour of braced suspension pipe bridges there are methods which satisfy the requirements on calculation accuracy connection with pipe bridges, provided the brace beam is of pipe, H or of closed cross section, with the pipes arranged inside the stiffening girder. For the arrangement of the pipes outside the stiffening girder of closed cross section we do not possess any calculation methods as yet. In such cases the one and only way is to determine the velocity of wind critical to the bridge, on a part model or ou a complete model of the bridge, put in a wind tunnel. Taking into account the dimensions and other conditions of the wind tunnel that we have at our disposal, it is advisable to carry out the tests on geometrically and dynamically true part models. According to the relevant literature, the tests carried out on part models, gave results which are in reasonable agreement with those obtained from tests on full bridge models.

Item Type: Article
Subjects: A General Works / általános művek > AS Academies and learned societies (General) / akadémiák, tud. társaságok
C Auxiliary Sciences of History / történeti segédtudományok > CT Biography / életrajz
T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > T2 Technology (General) / műszaki tudományok általában
Depositing User: Simon Isztray
Date Deposited: 21 Aug 2024 07:10
Last Modified: 21 Aug 2024 07:10
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/202775

Actions (login required)

Edit Item Edit Item