Matolcsy, Mátyás (1968) Járműszerkezetek károsodása és törése ismétlődő terhelések hatására. MŰSZAKI TUDOMÁNY : A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA MŰSZAKI TUDOMÁNYOK OSZTÁLYÁNAK KÖZLEMÉNYEI, 40 (1-4). pp. 79-100. ISSN 0027-5085
|
Text
81_PDFsam_MUSZTUD_40.pdf - Published Version Download (10MB) | Preview |
Abstract
Az eddigi károsodási elméletek instacionér terhelésű szerkezetek vizsgálatára, élettartambecslésére nem alkalmasak, mert egyfelől az állandó amplitúdójú fárasztóvizsgálatokból indulnak ki, és így nem képesek az instacionér terhelések egzakt leírására, másfelől nem definiálják egyértelműen a károsodást. A dolgozat a járműszerkezetek törésének kialakulását, feltételeit tárgyalja, és empirikus formulákból kiindulva, a valószínűségszámítás segítségével olyan összefüggéseket vezet le, amelyek adott határok között a gyakorlatban is alkalmazhatók. Ennek kapcsán tárgyalja a fáradt repedések terjedését; kísérleti adatok alapján vizsgálja a sérült szerkezetek maradék szilárdságát a repedés előrehaladottságának függvényében; definiálja a károsodást mint műszaki jellemzőt; és egy egyszerű, általános összefüggéssel megadja a járműszerkezetek üzemközbeni károsodásának mértékét. A károsodás új definíciója és a terhelések szélsőértékelmélete alapján bemutatja az élettartambecslés módszerét és a törés valószínűségének értelmezését.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics / járműtechnika, repülés, űrhajózás |
Depositing User: | Simon Isztray |
Date Deposited: | 21 Aug 2024 07:40 |
Last Modified: | 21 Aug 2024 07:40 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/202904 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |