Horváth, László (2024) A mesterséges intelligencia lehetőségei és kihívásai a pedagógiai tervezés folyamatában = The opportunities and challenges of artificial intelligence in the pedagogical planning process. EDUCATIO, 33 (1). pp. 34-45. ISSN 1216-3384
|
Text
article-p34.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (201kB) | Preview |
Abstract
Tanulmányunkban megvizsgáljuk, hogy – a mesterséges intelligencia fogalmából kiindulva –, milyen lehetőségek merülnek fel a pedagógiailag racionálisan cselekvő ágensek létrehozásában az általános pedagógiai tudás részeként értelmezett tervezés folyamatában (az óratervezés szintjén). A pedagógiai tervezés során felmerülő kihívásokon keresztül bemutatjuk az MI által biztosított lehetőségeket és kihívásokat, reflektálunk a paradigmaváltás lehetőségeire és az ebből fakadóan felmerülő új szerepekre és kompetenciákra. Két lehetséges út (generatív út – tartalom létrehozása; prediktív út – algoritmusokkal támogatott konstruktív összehangolás) mentén mutatjuk be az MI felhasználását a tervezésben. Megközelítésünkben elsősorban a tervezési kompetencia fejlesztésének támogatására fókuszálunk. | In this paper – based on the definition of artificial intelligence –, we explore the possibilities of creating pedagogically rational agents in the process of planning (at the level of lesson planning) as part of general pedagogical knowledge. We present the opportunities and challenges of AI in the process of pedagogical planning and reflect on the possibilities of a paradigm shift and the new roles and competencies that arise from it. The use of AI in planning will be presented along two possible paths (generative path – content creation; predictive path – algorithm-supported constructive alignment). In our approach, we focus primarily on supporting the development of planning competence.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | pedagogical planning; assessment; artificial intelligence; constructive alignment; pedagógiai tervezés; értékelés; mesterséges intelligencia; konstruktív összehangolás; |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 23 Aug 2024 08:15 |
Last Modified: | 23 Aug 2024 08:15 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/203230 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |