REAL

Felsőoktatási pedagógiák = Pedagogies of higher education

Kozma, Tamás (2024) Felsőoktatási pedagógiák = Pedagogies of higher education. EDUCATIO, 33 (2). pp. 111-117. ISSN 1216-3384

[img]
Preview
Text
2063-article-p111.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (147kB) | Preview

Abstract

A felsőoktatás pedagógiája azt sugallja, hogy a felsőoktatás nem elkülönültintézményrendszer az oktatási rendszeren belül, hanem az iskolarendszer szervesrésze. A felsőoktatás lényege is a tanítás-tanulás, akárcsak az iskolarendszertöbbi fokozatán; a felsőoktatás többi funkciói (missziói) erre rakódnak rá. Aziskolarendszer alsóbb fokozataival összeköti az a tény, hogy a felsőoktatásba aközépfokú oktatásból lépnek át a hallgatók. Az alsóbb fokozatoktól azonbanmegkülönbözteti a tananyag, a tanár (oktató), valamint a hallgatók. A tananyagota tudományok és a technika alapjai jelentik; az oktatók kutatók is egyben (atudományos közösség tagjai), a hallgatók pedig részben még serdülők, részben márfelnőttek. Mindezt tekintetbe véve a felsőoktatásban folyó tanítás-tanulásbansajátos módszerekre van szükség, amelyek a tanulást mint autonóm tevékenységethangsúlyozzák, az oktatást az önálló tanulás menedzseléseként fogják föl, atananyagot pedig a tudományos kutatások eredményei alapján határozzák meg. Afelsőoktatás további missziói lassan elfeledtetik az első misszió(tanítás-tanulás) fontosságát. A felsőoktatásban terjedő teljesítményértékelésekazonban újra rávilágítanak a tanítás-tanulás fontosságára az egyetemen. | The pedagogy of higher education suggests that it is not a separate institution within the education system but an integral part of it. Teaching and learning are at the heart of higher education, just like other school system levels. Higher education’s other functions or missions are superimposed on it. It is linked to the lower levels of the school system because students enter higher education from secondary education. The curriculum, the teacher (instructor), and the students distinguish higher education from lower levels. The curriculum forms the basis of science and technology. The teachers are also researchers and members of the scientific community, and the students are a mix of adolescents and adults. Higher education requires specific methods that prioritise autonomous learning, view teaching as facilitating autonomous learning, and base the curriculum on scientific research findings. The additional missions of higher education must also recognise the significance of the primary mission of teaching and learning. However, the introduction of performance assessment in higher education again emphasises the importance of teaching and learning at the university level.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: felsőoktatási pedagógia, iskolafokozatok, oktatási rendszer, egyetemi missziók, pedagogy of higher education, school levels, educational structure, university missions
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 23 Aug 2024 11:16
Last Modified: 23 Aug 2024 11:16
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/203287

Actions (login required)

Edit Item Edit Item