REAL

Az általános nyomon követési kötelezettség hiányának gyakorlati érvényesülése a közösségi oldalak vonatkozásában = The Practical Application of the Prohibition of General Monitoring Obligation in relation to Social Media

Szikora, Tamás (2024) Az általános nyomon követési kötelezettség hiányának gyakorlati érvényesülése a közösségi oldalak vonatkozásában = The Practical Application of the Prohibition of General Monitoring Obligation in relation to Social Media. In: A vadnyugat vége? : Tanulmányok az Európai Unió platformszabályozásáról. ORAC Kiadó, Budapest, pp. 295-310. ISBN 978 963 258 632 8

[img] Text (PDF)
Vadnyugat_vege_9789632586328_14.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only until 31 December 2029.
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (273kB) | Request a copy

Abstract

Az online platformok mint közvetítő szolgáltatók általános nyomon követési kötelezettségének tilalma nem a DSA új keletű előírása. Az Eker. irányelv hatálybalépése óta az EUB számos ítéletében foglalkozott az előírás értelmezésével, gyakorlati alkalmazásával összefüggő kérdésekkel. A DSA kifejezetten rögzíti, hogy egyes esetekben előírható a nyomon követési kötelezettség az EUB általi értelmezésben. A bíróság közelmúltbeli, 2019-es Glawischnig-Piesczek kontra Facebook ügyben hozott ítéletében figyelemre méltó megállapításokat fogalmazott meg a platformoktól elvárható monitorozási követelményről. Az ítélet érvelésének lényege szerint a platformok nemcsak a korábban jogellenessé nyilvánított kifejezésekkel azonos tartalmú, hanem az azonos értelmű információk törlésére is kötelezhetők, ráadásul mindezt világszinten. Az általános nyomon követési kötelezettség hiánya ellenére a közösségi platformok a társadalmi és a politikai (jogalkotói) elvárásoknak való megfelelés érdekében a gyakorlatban jelentős mértékű, folyamatos és általános monitorozást végeznek. | The prohibition of a general monitoring obligation for online platforms as intermediary service providers is not a new provision in the DSA. Since the entry into force of the E-Commerce Directive, the Court of Justice of the EU has addressed questions of interpretation and practical application of this provision in a number of judgments. The DSA explicitly states that the obligation to monitor in individual cases may be imposed as interpreted by the Court of Justice of the European Union. In its recent judgment in Glawischnig-Piesczek v Facebook (2019), the Court made some noteworthy findings regarding the monitoring requirement that platforms are expected to comply with. The essence of the judgment’s reasoning is that platforms may be required to remove not only information identical to the content of information that was previously declared to be unlawful but also content equivalent to that content, and to do so on a global scale. However, while there is not general obligation to monitor, social media platforms, in practice, carry out a significant amount of continuous and general monitoring to meet social and political (legislative) expectations.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: az általános nyomon követési kötelezettség hiánya, jogellenes tartalmak eltávolítása, személyiségi jogok, prohibition of general monitoring obligation, removal of illegal content, personality rights
Subjects: K Law / jog > K Law (General) / jogtudomány általában
Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA76.16-QA76.165 Communication networks, media, information society / kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom
Depositing User: Gabriella Vári
Date Deposited: 26 Aug 2024 09:18
Last Modified: 26 Aug 2024 09:18
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/203295

Actions (login required)

Edit Item Edit Item