Hunyady, György (2024) A bolognai rendszer kísérlete és kísértése a tanárképzésben = The experiment and temptation of the Bologna System in teacher education. EDUCATIO, 33 (2). pp. 142-152. ISSN 1216-3384
|
Text
2063-article-p1421.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (188kB) | Preview |
Abstract
Az utóbbi évtizedekben két, úgynevezett strukturális reform ment végbeMagyarországon az általános és középiskolai tanárok képzésében. Az első lényegesösszetevője volt a bolognai elvek bevezetésének a magyar felsőoktatásba,amelyben a tanári felkészítés választására a szaktudományi alapképzéskövetelményeinek teljesítése után került sor. A második reform a 2010-eskormányváltás után a hagyományosabb osztatlan tanárképzés visszahozását célozta,korai elköteleződéssel a pálya és két szak mellett. Mindkét esetben alacsonyvolt a tanár szakra jelentkezők száma, sőt ez csökkent. A tanulmány a két modellkombinációját javasolja: a bolognai változat újranyitását is, hogy legyentovábbi lehetőség jelölteket vonzani a tanári hivatásra az egyetemi tanulmányokelső szakmai tapasztalatai után, és növekedjen a választás szabadsága atanárszakok tekintetében (például legyen lehetőség integratív műveltségterületiszakot vagy szaktárgy tanítása idegen nyelven specializációt választani). | Two – so called – structural reforms of the teacher education for the 2nd and 3rd ISCED school levels were implemented in Hungary in the last decades. The first one was a crucial component of the introduction of the Bologna principles into the Hungarian higher education, where the choice of the teacher training happened after the fulfillment of the requirements of a disciplinary Bachelor degree. The second reform after the governmental change in 2010 aimed at the more traditional one-way continuous teacher education with an early professional engagement and choice the double subject orientation. The number of the applicants in both cases were low and gradually diminished. The study proposes a combination of the two models: the reopening the Bologna version as well for a further opportunity for attracting candidates to the teacher profession on the basis of the first scholarly experience at the university studies and for the more free choice of the subject orientations (i.e. integrative interdiscilinary subjects, or teaching of a subject on a foreign language).
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | strukturális reform, bolognai elvek, két szak, integratív műveltségterület, idegen nyelvi specializáció, structural reforms, the Bologna principles, double subject, integrative interdiscilinary subject, teaching of a subject on a foreign language |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 23 Aug 2024 12:01 |
Last Modified: | 23 Aug 2024 12:01 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/203296 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |