REAL

A képesítési keretrendszerek hatása a felsőoktatásra = The impact of qualifications frameworks on higher education

Derényi, András (2024) A képesítési keretrendszerek hatása a felsőoktatásra = The impact of qualifications frameworks on higher education. EDUCATIO, 33 (2). pp. 153-165. ISSN 1216-3384

[img]
Preview
Text
article-p153.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (342kB) | Preview

Abstract

A tanulmány a képesítési keretrendszerek kialakulását, elterjedését ésdiverzifikációját mutatja be történeti perspektívában és funkcionálismegközelítésben. Tárgyalja a keretrendszerek fő alkotóelemeit, a tanulásieredményeket, amelyek a makrótól a mikro szintig meghatározó jelentőségűvéváltak és egyidejűleg több funkciót – rendszerépítő, szabályozó, pedagógiai –ellátnak. A tanulmány a nemzetközi példák mellett a hazai fejleményekre, azoksajátosságaira is reflektál, valamint számbaveszi a hatásokat, a kritikaiirodalmat és a kihívásokat is. | The paper presents the emergence, spread and diversification of qualifications frameworks (QFs) from a historical perspective and in a functional approach. It discusses the main components of the QFs, the learning outcomes, which have become crucial from the macro to the micro level and simultaneously perform multiple functions such as system-building, regulatory, pedagogical. In addition to international examples, the paper reflects on domestic policy measures, and takes stock of effects, critical literature and challenges.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: tanulási eredmények, standardok, tanulásszervezés, rendszerépítés, átláthatóság, foglalkoztathatóság, : learning outcomes, standards, learning organisation, system building, transparency, employability
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 23 Aug 2024 12:09
Last Modified: 23 Aug 2024 12:09
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/203301

Actions (login required)

Edit Item Edit Item