Derényi, András (2024) A képesítési keretrendszerek hatása a felsőoktatásra = The impact of qualifications frameworks on higher education. EDUCATIO, 33 (2). pp. 153-165. ISSN 1216-3384
|
Text
article-p153.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial. Download (342kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány a képesítési keretrendszerek kialakulását, elterjedését ésdiverzifikációját mutatja be történeti perspektívában és funkcionálismegközelítésben. Tárgyalja a keretrendszerek fő alkotóelemeit, a tanulásieredményeket, amelyek a makrótól a mikro szintig meghatározó jelentőségűvéváltak és egyidejűleg több funkciót – rendszerépítő, szabályozó, pedagógiai –ellátnak. A tanulmány a nemzetközi példák mellett a hazai fejleményekre, azoksajátosságaira is reflektál, valamint számbaveszi a hatásokat, a kritikaiirodalmat és a kihívásokat is. | The paper presents the emergence, spread and diversification of qualifications frameworks (QFs) from a historical perspective and in a functional approach. It discusses the main components of the QFs, the learning outcomes, which have become crucial from the macro to the micro level and simultaneously perform multiple functions such as system-building, regulatory, pedagogical. In addition to international examples, the paper reflects on domestic policy measures, and takes stock of effects, critical literature and challenges.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tanulási eredmények, standardok, tanulásszervezés, rendszerépítés, átláthatóság, foglalkoztathatóság, : learning outcomes, standards, learning organisation, system building, transparency, employability |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 23 Aug 2024 12:09 |
Last Modified: | 23 Aug 2024 12:09 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/203301 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |