Kerülő, Judit (2024) Szeniorok a felsőoktatásban : A felsőoktatás lehetőségei az élethosszig tartó tanulás területén = Seniors in higher education : The possibilities of higher education in the field of lifelong learning. EDUCATIO, 33 (2). pp. 186-196. ISSN 1216-3384
|
Text
2063-article-p1861.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (209kB) | Preview |
Abstract
A magyar felsőoktatási törvény az intézmények oktatási és kutatási alapfeladata mellett azt is megfogalmazza, hogy az alaptevékenységből származó szellemi értékek közösségi célú megismertetésével hozzá kell járulniuk térségük társadalmi és gazdasági életéhez is. A várható élettartam növekedésével világszerte megnőtt az idősek népességbeli aránya. Úgy az egyén, mint a közösség, a társadalom számára fontos, hogy ez a korosztály milyen életminőségben éli az életét. Tanulmányomban a felsőoktatási intézmények szenior oktatásban vállalt feladatának hazai gyakorlatát mutatom be. Ismertetem és elemzem az intézményi specialitásokból fakadó jellemzőket. A szerző maga is több oldalról érintett a témában, egyrészt ehhez a korcsoporthoz tartozik, másrészt négy éve aktív oktatója és kurzusvezetője a képzéseknek. Szeniorokkal készült interjúk alapján vizsgálom és elemzem a résztvevők tanulási motivációját, kurzusokkal kapcsolatos elvárásait, tanulási sajátosságait, az aktivitást segítő és akadályozó tényezőket. Továbbá írok a jelenléti és a 2020 óta egyre elterjedtebb digitális oktatás tapasztalatairól is. | The Hungarian Higher Education Act, in addition to the basic task of education and research of the institutions, also stipulates that they must also contribute to the social and economic life of their region by promoting the intellectual values derived from the basic activity for community purposes. With the increase in life expectancy, the proportion of elderly people in the population has increased worldwide. It is important for the individual as well as for the community and society, the quality of life in which this age group lives his life. In my study, I present the national practice of the tasks undertaken by higher education institutions in senior education. I suggest and analyse the characteristics arising from institutional specialities. The author herself is involved in the topic from several sides. On the one hand, she belongs to this age group, and on the other hand, she has been an active instructor and leader of the training courses for four years. Based on interviews with seniors, I examine and analyse the learning motivation of the participants, their expectations regarding courses, their learning characteristics, and the factors that help and hinder activity. I also write about the experiences of face-to-face and digital education, which has become increasingly common since 2020.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | aktív tanulás, digitális oktatás, élethosszig tartó tanulás, tanulási motiváció, active learning, digital education, lifelong learning, learning motivation |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 26 Aug 2024 10:47 |
Last Modified: | 26 Aug 2024 10:47 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/203502 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |