REAL

Az oktatói kiválóság elismerése a kutatóegyetemeken : nemzetközi példák és tanulságok a szervezeti tanulás tükrében = Recognising teaching excellence in research universities : International examples and lessons for organizational learning

Dorner, Helga and Gorana, Misic (2024) Az oktatói kiválóság elismerése a kutatóegyetemeken : nemzetközi példák és tanulságok a szervezeti tanulás tükrében = Recognising teaching excellence in research universities : International examples and lessons for organizational learning. EDUCATIO, 33 (2). pp. 222-233. ISSN 1216-3384

[img]
Preview
Text
2063-article-p222.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (201kB) | Preview

Abstract

Az oktatói kiválóság díjjal történő elismerése elterjedt stratégia a nemzetközifelsőoktatáspedagógiai gyakorlatban. Ez az elismerés növelheti az oktatókmagabiztosságát és ösztönözheti őket kompetenciáik fejlesztésére. Bizonyosintézményi kultúrákban azonban a tudományos előmenetel szempontjából az oktatóikiválóságra és ennek formális elismerésére inkább akadályként tekintenek, mivelaz oktatói tevékenységet a kutatói produktivitás csökkenésével társítják.Felvetődik tehát a kérdés, hogy szükség van-e az oktatói kiválósági díjakra és,hogy azok milyen előnyökkel és hátrányokkal járnak az egyén és a szervezetműködését tekintve. Tanulmányunkban kényelmi mintavétellel gyűjtöttinterjúadatainkat felhasználva reflektálunk erre a dilemmára a kutatóegyetemekkontextusában. | Recognition of teaching excellence through awards is a common strategy in international higher education pedagogy. This recognition can boost the confidence of instructors and encourage them to develop their competences. However, in some institutional cultures, teaching excellence and its formal recognition are seen as a barrier to academic progression, as teaching is associated with a reduction in research productivity. This raises the question whether there is a need for teaching excellence awards, and, if yes, what the advantages and disadvantages for the individual and the organization may be. In our study, we reflect on this dilemma in the context of research universities using interview data collected through convenience sampling.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: oktatói kiválóság, szervezeti tanulás, szakmai professzionalizáció, teaching excellence, organizational learning, professional development
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 26 Aug 2024 10:58
Last Modified: 26 Aug 2024 10:58
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/203503

Actions (login required)

Edit Item Edit Item