Győri, Ágnes and Czakó, Ágnes (2017) A középfokú szakmai továbbtanulást befolyásoló tényezők : A szakma- és iskolaválasztás társadalmi különbségei a Dél-Alföldön. SOCIO.HU : TÁRSADALOMTUDOMÁNYI SZEMLE, 7 (4). pp. 97-127. ISSN 2063-0468
![]() |
Text
673 - Published Version Download (378kB) |
Abstract
Tanulmányunkban azzal foglalkozunk, hogy azok a diákok, akik az általános iskola után a szakmai képzést választják, milyen szempontokat mérlegelnek, láthatók-e a kényszerpályák, befolyásolja-e a döntést a családi háttér, a tanárok tanácsa vagy más társadalmi tényező. Kutatási kérdéseinket két szakterületen vizsgáltuk: gazdasági szolgáltatás és agrárképzési területen, a kérdőíves felmérésre 2015 tavaszán került sor 19 szakképző iskolában a Dél-Alföldön. A válaszadók szakterület, iskolatípus és évfolyam szerint tükrözik az alapsokaság ös - szetételét. Az eredményeink szerint nincs lényeges eltérés a szakközép- és szakiskolások szakmaválasztási preferencia-szempontjai között: mindkét csoportban a magas kereseti és kedvező munkaerő-piaci elhelyezkedési lehetőségeknek van elsődleges szerepe, és meghatározó a szakma jó híre is, ugyanakkor feltűnően alacsony az általános iskolai tanárok szakmaválasztásra gyakorolt hatása. A befolyásoló körülmények többváltozós – és többrétű összefüggéseket feltáró – elemzése igazolta, hogy a középfokon szakmát választók családi háttere meghatározó: a kevésbé privilegizált társadalmi helyzetű diákokat az iskola könnyebb megközelíthetősége, valamint a feltételezett jó kereseti és elhelyezkedési lehetőség motiválja. Az elemzés ennél részletesebb összefüggéseket is feltár.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | szakmaválasztás és szakképzés, szakmaválasztás és hátrányos helyzet |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 29 Aug 2024 10:56 |
Last Modified: | 29 Aug 2024 10:56 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/203835 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |