Szentesi, Balázs (2019) Másság, felelősségvállalás és tudás : A szubkulturális és intézményi értelmezések összefonódásának haszna egy alternatív gimnázium belső diskurzusában. SOCIO.HU : TÁRSADALOMTUDOMÁNYI SZEMLE, 9 (3). pp. 28-50. ISSN 2063-0468
Text
789 - Published Version Download (362kB) |
Abstract
A tanulmány egy etnográfiai módszerekkel végzett kutatás eredményeire építve vizsgálja egy budapesti alternatív gimnázium (a „Diákház”) belső diskurzusát. A Diákházba járó, korábban iskolaelhagyó diákok többnyire elutasítók a felnőttekkel, tanárokkal, iskolákkal szemben. A diákházi tanárok részben a hagyományostól eltérő pedagógia eszközökkel, részben az iskolai diskurzus alakításával igyekeznek együttműködni ezekkel a diákokkal. Az írás bemutatja az iskolai diskurzus fő (szubkulturális és iskolai/intézményi) témáit, valamint azt, ahogyan a szubkulturális „másság” megkonstruálásának és értelmezésének témái (különbözőség, sokszínűség, deviancia, marginalitás, ellenállás) összefonódnak az iskolai működés központi koncepcióival (önállóság, felelősségvállalás, tudás), így segítve a tanárok és diákok együttműködését. A két párhuzamos értelmezési keret közötti kapcsolat fenntartásával a diákházi tanárok a hazai oktatásban egyedi eszközt működtetnek a más iskolákból kimaradó, deviáns fiatalokkal való sikeres munkában, illetve a fiatalok iskolaelhagyásához vezető problémái kezelésében.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | másság, deviancia, marginalitás, ellenállás, szubkultúra, iskola, alternatív oktatás |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 04 Sep 2024 13:20 |
Last Modified: | 04 Sep 2024 13:20 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/204280 |
Actions (login required)
Edit Item |