REAL

Másság, felelősségvállalás és tudás : A szubkulturális és intézményi értelmezések összefonódásának haszna egy alternatív gimnázium belső diskurzusában

Szentesi, Balázs (2019) Másság, felelősségvállalás és tudás : A szubkulturális és intézményi értelmezések összefonódásának haszna egy alternatív gimnázium belső diskurzusában. SOCIO.HU : TÁRSADALOMTUDOMÁNYI SZEMLE, 9 (3). pp. 28-50. ISSN 2063-0468

[img] Text
789 - Published Version

Download (362kB)

Abstract

A tanulmány egy etnográfiai módszerekkel végzett kutatás eredményeire építve vizsgálja egy budapesti alternatív gimnázium (a „Diákház”) belső diskurzusát. A Diákházba járó, korábban iskolaelhagyó diákok többnyire elutasítók a felnőttekkel, tanárokkal, iskolákkal szemben. A diákházi tanárok részben a hagyományostól eltérő pedagógia eszközökkel, részben az iskolai diskurzus alakításával igyekeznek együttműködni ezekkel a diákokkal. Az írás bemutatja az iskolai diskurzus fő (szubkulturális és iskolai/intézményi) témáit, valamint azt, ahogyan a szubkulturális „másság” megkonstruálásának és értelmezésének témái (különbözőség, sokszínűség, deviancia, marginalitás, ellenállás) összefonódnak az iskolai működés központi koncepcióival (önállóság, felelősségvállalás, tudás), így segítve a tanárok és diákok együttműködését. A két párhuzamos értelmezési keret közötti kapcsolat fenntartásával a diákházi tanárok a hazai oktatásban egyedi eszközt működtetnek a más iskolákból kimaradó, deviáns fiatalokkal való sikeres munkában, illetve a fiatalok iskolaelhagyásához vezető problémái kezelésében.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: másság, deviancia, marginalitás, ellenállás, szubkultúra, iskola, alternatív oktatás
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 04 Sep 2024 13:20
Last Modified: 04 Sep 2024 13:20
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/204280

Actions (login required)

Edit Item Edit Item