REAL

A fegyelemindex körbejárása : Tartalmi vonatkozások és szervezeti meghatározottság

Paksi, Borbála and Széll, Krisztián and Fehérvári, Anikó (2019) A fegyelemindex körbejárása : Tartalmi vonatkozások és szervezeti meghatározottság. SOCIO.HU : TÁRSADALOMTUDOMÁNYI SZEMLE, 9 (4). pp. 1-23. ISSN 2063-0468

[img]
Preview
Text
document.pdf - Published Version

Download (496kB) | Preview

Abstract

Az oktatási rendszer feladata – a tudásátadás mellett – az értékek, viselkedési minták átadása. A kulturális reprodukció funkciójának gyakorlása révén az oktatási rendszer részt vesz a társadalmi integráció biztosításában. E tekintetben – más társadalmi alrendszerekhez képest – az oktatási rendszer kiemelt jelentőséggel bír, egyrészt az értékek, gondolkodásmódok elsajátítása, alakítása, másrészt a problémás magatartások kialakulása szempontjából érzékeny fejlődési periódusban lévő populáció nagyarányú elérése révén. Az iskolában megjelenő normarendszer, az ahhoz való alkalmazkodás mértéke kapcsolatban áll az iskola eredményességével is. A tanulmány célja a problémás magatartás- és viselkedési formák, illetve az azokra vonatkozó pedagógusi percepciók szervezeti meghatározottságának empirikus vizsgálata. Elemzésünk fókuszában az évente ismétlődő Országos kompetenciamérés (OKM) keretében gyűjtött, a különböző problémás magatartás- és viselkedésformák tekintetében az iskolai telephely vezetőjének percepcióit kifejező elemi adatok alapján többlépcsős matematikai eljárással létrehozott mutató, a fegyelemindex áll. Emellett a cikk – a fegyelemindex alapjául szolgáló szubjektív adatok tényalapúságának, illetve az indexképzés mechanizmusának elemzésével – a fegyelemindex érvényességével kapcsolatos kérdéseket is felvet. Elemzéseink azt mutatják, hogy a vizsgált informális szervezeti jellemzők nincsenek összefüggésben a fegyelemindex nagyságával. A szervezeti jellemzőkkel várt összefüggés a fegyelemindex éves ingadozásának kiküszöbölésével sem jelenik meg. A fegyelemindex érvényességének vizsgálata céljából végzett elemzéseink azt jelzik, hogy ugyan a telephelyvezetői percepciók nem függetlenek a diákok körében előforduló magatartásoktól, azt döntően más, eddig még feltáratlan mechanizmusok befolyásolják.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: fegyelemindex, problémás magatartás- és viselkedési formák, informális szervezeti jellemzők, szervezeti bizalom, szervezeti légkör
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás
Depositing User: Emese Kató
Date Deposited: 04 Sep 2024 13:50
Last Modified: 05 Sep 2024 08:38
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/204286

Actions (login required)

Edit Item Edit Item