REAL

A mentor mint iránytű : A Tanítsunk Magyarországért mentorprogram hatása az alacsony státusú diákok jövőképére, tanulmányi aspirációikra = The Mentor as a Beacon : the Impact of the Let’s Teach for Hungary Mentoring Programme on Disadvantaged Youth’s Visions of the Future and Their Educational Ambitions

Papp, Hunor and Alter, Emese and Godó, Katalin and Ceglédi, Tímea (2023) A mentor mint iránytű : A Tanítsunk Magyarországért mentorprogram hatása az alacsony státusú diákok jövőképére, tanulmányi aspirációikra = The Mentor as a Beacon : the Impact of the Let’s Teach for Hungary Mentoring Programme on Disadvantaged Youth’s Visions of the Future and Their Educational Ambitions. PEDAGÓGUSKÉPZÉS, 22 (3). pp. 59-79. ISSN 0133-2570

[img]
Preview
Text
Pappetal.2023A_mentor_mint_iranytu_A_Tanitsunk_Magyarorszagert_.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (446kB) | Preview

Abstract

Kutatásunk célja a Tanítsunk Magyarországért mentorprogram (TM) egy speciális problématerületre, a pályaválasztás előtt álló diákok kilátásaira, pályaorientációs értékeire, valamint továbbtanulási aspirációira gyakorolt hatásának vizsgálata. A kvantitatív kutatás során saját szerkesztésű kérdőívvel vizsgáltuk a mentorált és nem mentorált diákok tanulmányi elvárásait, valamint szüleik és pedagógusaik szerepét a diákok szemszögéből. A 2021/2022-es tanév második félévében végzett felmérés során 206 fő hetedik és nyolcadik osztályos általános iskolás diákkal vett fel adatokat a TM-program hatását vizsgáló Discovery of the Hidden Value of Mentoring (DHVM) nevű kutatócsoport. Az adatok elemzése során leíró statisztikákat, átlag-összehasonlítást, kereszttábla-elemzést, valamint bináris logisztikus regresszióelemzést alkalmaztunk. Az eredmények igazolták, hogy a program sikeresen vonja be a hátrányos helyzetű diákokat, akiknek az életében a mentorok fontos szerepet töltenek be, azonban a továbbtanulási döntés legerősebb prediktora még a mentorprogramban való részvétel mellett is a család anyagi helyzete és a tanulók jegyei. | The aim of our research was to investigate the impact of the Let's Teach for Hungary mentoring programme (TM) on a specific problem area, namely the prospects, career orientation, values and aspirations of students facing a career choice. In the course of the quantitative research, we used a self-developed questionnaire to investigate the academic expectations of mentored and nonmentored students, as well as the roles of their parents and teachers from the students' perspective. The survey was conducted in the second semester of the 2021/2022 school year and involved 206 primary school students in grades 7 and 8, and was conducted by the Discovery of the Hidden Value of Mentoring (DHVM) research team, which investigated the impact of the TM programme. Descriptive statistics, compare means, cross-tabulation analysis, and binary logistic regression analysis were used to analyze the data. The results show that the programme is successful in engaging socially disadvantaged students, in whose lives mentors play an important role, but still the strongest predictor of whether they decide to continue their education or not, even if they participate in the mentoring programme, is the financial situation of their families and their GPA.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Tanítsunk Magyarországért; mentorálás; továbbtanulás; kedvezőtlen társadalmi helyzet; pályaválasztás, Let's Teach for Hungary; mentoring programme mentoring; further education; disadvantaged social situation; career choice
Subjects: L Education / oktatás > LF Individual institutions (Europe) / oktatási intézmények, Európa > LF1 Individual institutions (Hungary) / oktatási intézmények, Magyarország
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 27 Sep 2024 09:50
Last Modified: 27 Sep 2024 10:50
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/206177

Actions (login required)

Edit Item Edit Item