Bodor-Eranus, Eliza Hajnalka and Lázár, Beáta and Szvetelszky, Zsuzsanna (2024) Akcióban a Z generáció - fiatalbarát kutatói perspektívák az önkéntes kutatásokban. Y.Z.: A FIATALSÁG LEGFRISSEBB FOLYÓIRATA, 4 (1). pp. 5-19. ISSN 2786-3069
|
Text
BodorEranusE.pdf - Published Version Download (4MB) | Preview |
Abstract
A fiatalok bevonása akadémiai kutatási projektekbe számos előnyt kínálhat mind a fiataloknak, mind pedig a ku-tatásért felelős – jellemzően szenior kutatókból álló – csapat számára, a kutatás eredményeinek vonatkozásában pedig hozzáadott értéket is. Szenior kutatói oldalról nemcsak az a kérdés, hogyan lehet a tudományos szemléletet és a kutatási know-how-t (szakértelmet. tudást) hatékonyan átadni a fiataloknak, hanem az is, hogyan lehet a fiatal kutatókat motiválni és a projekt iránti elköteleződésüket növelni, összességében hogyan érhető el a gördülékeny szenior-junior kutatói együttműködés. Jelen tanulmányban útmutatót, gyakorlati szempontokat szeretnénk nyújtani a fiatal kutatók akadémiai kutatásokba való bevonásához, a kutatástervezéstől a kivitelezésig és elemzésekben való részvételig. Esettanulmányunkban azt vizsgáljuk, hogy egy nagyobb szabású, komplex módszertant alkalmazó, de viszonylag rövid idő alatt megvalósuló kutatás alkalmas-e arra, hogy a fiatal kutatók társadalomtudományi kutatásmódszertani készségeit fejlessze, ezáltal növelve alkalmazkodóképességüket a tudományos pályán és a munkaerőpiacon. Bár az általunk vizsgált kutatás specifikus, bízunk abban, hogy a tanulmány ajánlásai kutatási témától és módszertől függetlenül érvényesíthetők. A tanulmány következtetései egy 2023-ban, a hazai három legnagyobb könnyűzenei fesztiválon megvalósuló fesztiválönkéntesek kapcsolathálózataira irányuló adatfelvétel során a fiatal kutatói (gyakornoki) beszámolók elemzésein alapulnak. Tanulmányunk a kutatás során megszerezhető kutatói készségek bemutatására, illetve a hasonló, fiatal kutatói részvételt támogató kutatások melletti érvelésre fókuszál, kiemelve, hogy a fiatalok mely területeken tudnak értékesen hozzájárulni az akadémiai kutatási projektekhez.A tanulmányban megfogalmazott javaslatok követésével az akadémiai kutatók kulcsfontosságú tényezővé tehetik a fiatalok bevonását fiatalokra összpontosító kutatási kezdeményezéseikben, növelve ezzel munkájuk kivitelez-hetőségét, fiatalbarát jellegét, ökológiai érvényességét, és végső soron növelve kutatásuk eredményeinek értékét és hatását.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Z generáció, fesztiválönkéntesek, kutatói készségek fejesztése, esettanulmány, fiatalbarát kutatás |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás Z Bibliography. Library Science. Information Resources / könyvtártudomány > Z7405.C6 Communication in science / tudományos kommunikáció |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 03 Oct 2024 06:25 |
Last Modified: | 03 Oct 2024 06:28 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/206747 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |