Pilinszki, Attila and Bulyáki, Tünde and Krémer, András and Rákóczy, Zsuzsanna (2020) Honnan, hová, hogyan? - Mediációs célok és stílusok = Where from, where, how? – Mediaton goals and styles. ESÉLY: TÁRSADALOM ÉS SZOCIÁLPOLITIKAI FOLYÓIRAT, 31 (1). pp. 93-114. ISSN 0865-0810
|
Text
pilinszki-et-al-93-114.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (512kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány célja a mediációs gyakorlat vizsgálata, különös tekintettel a mediátorok stílusára és a különböző háttérváltozókkal való kapcsolatára. Kérdőíves vizsgálatunkban a facilitatív, az evaluatív és a gyermekközpontú mediációs gyakorlatról kérdeztük a családsegítő és gyermekjóléti alapszolgáltatásban dolgozó mediátorokat (N=90). A facilitatív és gyermekközpontú gyakorlatra vonatkozó állításokat értékelték magasra a válaszadók, de jellemző volt a stílusok különböző kombinációinak megjelenése is. A célok és stílusok különböző háttérváltozókkal való kapcsolatát vizsgálva elmondható, hogy a szakemberrel kapcsolatos változók (végzettség, milyen szerepben van még az intézményben, képzés óraszáma, szerepel az IM-listán) inkább a facilitatív stílussal, a mediáció tárgyával és az intake-kel kapcsolatos változók jellemzően az evaluatív és gyermekközpontú mediációs stílussal mutattak összefüggést. A mediáció intézményének hazai elterjedését és a szolgáltatás szakmai színvonalának emelését szolgálhatja a mediátorok szakmai és szupervíziós támogatása, hiszen a tudatosabb és reflektív működés alapjait adja. | The aim of the study is to examine the practice of mediation, with special regard to the style of mediators and their relationship to various background variables. In our survey, we asked about facilitative, evaluative and child-centered mediation practices the mediators who are working in child welfare services (N = 90). The items regarding facilitative and child-focused practice were highly scored, but the appearance of different combinations of styles was also characteristic. Examining the correlation of goals, styles and different background variables, we found that the variables related to the mediators (qualification, what role is still in the institution, number of training hours, appearing on the IM list) tend to be associated with facilitative style, they were associated with evaluative and child-centered mediation styles, variables related to the subject of mediation and intake typically correlated with evaluative and child-centered mediation styles. The professional and supervisory support of mediators can serve the spread of mediation in Hungary and the improvement of the professional standard of the service, as it provides the basis for a more conscious and reflective practice.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | közvetítés, mediációs stílus, családsegítő és gyermekjóléti központ | mediation, mediation styles, family help and child welfare centers |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HQ The family. Marriage. Woman / család, házasság, nőpolitika H Social Sciences / társadalomtudományok > HS Societies secret benevolent etc / szociális szervezetek, mozgalmak, egyesületek |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 28 Oct 2024 08:34 |
Last Modified: | 28 Oct 2024 08:34 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/208053 |
Actions (login required)
Edit Item |