REAL

Az enkulturáció hiányos értékrendszere, avagy a nemzeti emlékezet ágensei miképpen jelennek meg a magyar fiatalok körében

Balatoni, Monika (2023) Az enkulturáció hiányos értékrendszere, avagy a nemzeti emlékezet ágensei miképpen jelennek meg a magyar fiatalok körében. TÖRTÉNELEMTANÍTÁS: ONLINE TÖRTÉNELEMDIDAKTIKAI FOLYÓIRAT, 14 (1-2). ISSN 2061-6260

[img]
Preview
Text
14_01_02_Balatoni.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (841kB) | Preview

Abstract

A 21. századi ember állampolgári értékei, a saját nemzeti kultúrájának tradíciói, szimbólumrendszerének elsajátítása átalakulóban van. A nemzeti enkulturáció folyamatának fenntarthatósága, a média jelentős hatása komoly kihívások elé állítják mind az államok vezetőit, az iskolarendszerek, módszertanok megalkotóit, mind a művészeti élet képviselőit. Az enkulturáció egyik leghatékonyabb és legdominánsabb szereplője az állam lehet, aki fenntartja azokat az intézményeket, alakítja azok metodikáját, a finanszírozáson keresztül orientálja, sőt gyakran akár rögzíti a tartalmakat, közjogi értelemben pedig definiálja az állami szimbólumokat, melyek ebben az enkulturációs folyamatban meghatározóak az állampolgárok szempontjából. Ezen belül különösen érdekes a fiatal nemzedék tradicionális kulturális befogadása, történelmi emlékezete. Az enkulturáció fogalmát M. J. Herskovits vezette be. Az enkulturáció az a legátfogóbb tanulási folyamat, amely minden ember számára, minden társadalomban elengedhetetlenül szükséges alapképességek elsajátítását jelenti, ami a társadalom által kialakított intézmények és tevékenységi formák segítségével és a nevelés útján valósul meg. A magyar társadalomban elengedhetetlenül szükséges alapképességek elsajátítását egyaránt jelenti, ami a társadalom által kialakított intézmények és tevékenységformák segítségével, mint nyelv, vallás, technika, művészet, sport, nevelés útján valósul meg. A nevelés a legfontosabb eszköz, hogy egy-egy társadalom kultúráját az egyénben reprodukálja, és azt az egyes generációk közvetítésével továbbörökítse. Ebben a tanulmányban szerepel néhány kutatási adat, mely a 15-29 év közötti fiatalok nemzeti emlékezetét reprezentálja.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: Zsolt Baráth
Date Deposited: 04 Nov 2024 12:05
Last Modified: 04 Nov 2024 12:07
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/208450

Actions (login required)

Edit Item Edit Item