REAL

Az akadémiai karrierre ható tényezők vizsgálata a regionális tudományokat művelők magyarországi közösségében = Exploring the factors influencing academic careers in the Hungarian community of regional science researchers

Kosztyán, Zsolt Tibor and Király, Tünde and Barabás, Bianka and Formádi, Katalin and Obermayer, Nóra and Sulyok, Márta Judit and Michalkó, Gábor (2024) Az akadémiai karrierre ható tényezők vizsgálata a regionális tudományokat művelők magyarországi közösségében = Exploring the factors influencing academic careers in the Hungarian community of regional science researchers. STATISZTIKAI SZEMLE, 102 (10). pp. 1041-1079. ISSN 0039-0690

[img]
Preview
Text
2024_10_1041.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

A tudományos utánpótlás-nevelés eredendően a mester-tanítvány viszonyban rejlő intellektuális és kapcsolati lehetőségek sikeres kiaknázásán alapul, amelyet bőséges szakirodalmi források támasztanak alá. Azonban ezen viszony doktori fokozatszerzést követő fenntartásának hozadéka meglehetősen alulkutatott téma. Ennek az űrnek a csökkentésére vállalkozik a jelen tanulmány, amely az MTA Regionális Tudományok Bizottságához bejelentkezett köztestületi tagok és doktoranduszaik vonatkozásában tárja fel a PhD-fokozat megszerzését követő életpálya mester-tanítvány viszonnyal öszszefüggő sajátosságait. A hálózatelemzés, a kétváltozós és parciális rangkorreláció, a modellredukciós, ordinális logisztikus és Cox-regresszióelemzések, valamint túléléselemzés alkalmazásával megállapítást nyert, hogy 1) a PhD-témavezetés egy-egy mesternél koncentrálódó volumene pozitívan befolyásolja az egykori doktoranduszok témavezetővé válását, végső soron a tudományos közösség fejlődését; 2) a mester-tanítvány viszony fenntartása pozitívan hat az érintettek tudományos teljesítménymutatóira (a diszciplína erősödésére) és az egyéni karrierút egyes állomásainak sikeres elérésére, ugyanakkor a doktoranduszokkal való foglalkozás meghosszabbítja az út megtételének idejét. | The successful exploitation of the intellectual and relational potential of the mentor-mentee relationship is at the heart of doctoral education, and it is supported by a rich literature. However, the maintenance of mentor-mentee relationship after obtaining a PhD degree is a rather under-researched topic. This paper aims to reduce the gap by exploring the features of the mentor-mentee relationship in the context of public body members registered with the Committee on Regional Sciences of the Hungarian Academy of Sciences. Using network analysis, bivariate and partial rank correlation, dimension reduction, Cox and ordinal logistic regression analyses, and survival random forest analysis, we find that 1) the volume of PhD supervision concentrated in a single mentor positively influences the transition of former PhD students to supervisors and ultimately the development of the scientific community; 2) the maintenance of a mentor-mentee relationship has a positive impact on academic career indicators and the achievement of certain milestone of the career path, while at the same time, engagement with PhD students prolongs the time spent on the path.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: doktori képzés, hálózatelemzés, tudományos életpálya, doctoral training, network analysis, academic career
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HA Statistics / statisztika
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 05 Nov 2024 13:32
Last Modified: 05 Nov 2024 13:32
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/208700

Actions (login required)

Edit Item Edit Item