Zima, Endre István and Kiss, Dénes and Pál-Jakab, Ádám and Nagy, Bettina and Maár, Csaba and Koós, Gábor and Juhász, Janka and Csörgő, Terka and Juhos, Bendegúz and Merkely, Béla Péter and Pénzes, Melinda and Kiss, Boldizsár and Fritúz, Gábor and Kovács, Enikő (2024) Alapszintű újraélesztés-oktatás megszervezése középiskolás diákok körében – módszertani javaslatok a gimnáziumi oktatásba való beillesztési stratégiára, a képzési eredmények követésére. INFORMATIKA ÉS MENEDZSMENT AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN, 23 (3). pp. 24-35. ISSN 1588-6387
|
Text
24_35_Zima_Endre_Alapszintu.pdf Download (646kB) | Preview |
Abstract
A kórházon kívüli hirtelen szívhalál, másnéven a keringésmegállás továbbra is vezető szív- érrendszeri haláloknak számít. A keringésmegállást elszenvedő egyén azonnali ellátást igényel, a keringését újraélesztéssel mesterségesen kell fenntartani, mindaddig, amíg egészségügyi személyzet speciális beavatkozásokkal vissza tudja állítani a beteg keringését. Ideális esetben a kórházon kívüli hirtelen szívhalál ellátása már a helyszínen, azonnal megkezdődik, újraélesztésben jártas személyek és akár az eseményt észlelő laikusok által. Mindez azért fontos, mert még azonnali riasztás esetén is a mentőegység vagy elsődleges ellátó egészségügyi személyzet kiérkezése akár 5-8 perc is lehet. Az agy visszafordíthatatlan károsodása 3-5 perces keringésmegállás és következményes oxigénhiányos állapotnál már elkezdődik, ezért kulcsfontosságú a hirtelen szívhalált észlelő részéről az azonnali újraélesztés megkezdése, aki sokszor nem egészségügyben jártas, ún. laikus személy. Ilyen módon, a hirtelen szívhalál kedvező kimenetelének javításában, illetve a mortalitás csökkentésében kiemelt szerepe van a laikusok képzésének, az alapszintű újraélesztés (basic life support , BLS) oktatásának. Célunk volt egy teljes, 10-12. évfolyamos középiskolás – mintegy 360 fős - tanulócsoport BLS oktatási projektjének megszervezése, meghatározott oktatási módszertannal, fél év leforgása alatt. A tanulmány a projekt menedzsmentje kapcsán azonosított problémákat és kulcspontokat mutatja be: az oktatás órarendbe és tanrendbe illesztése, engedélyeztetése az iskolavezetéssel, a diákokkal és törvényes képviselőik tájékozott beleegyezése, gyakorlatok beosztása, valamint a minőségbiztosítást alátámasztó adatok rögzítése, anonimizálása, elemzése, és kiértékelése. Eredményeink egyrészt a sikeres, 296 tanuló számára megvalósított, gimnáziumi BLS oktatás, az félautomata defibrillátor kihelyezése, közösségi hozzáférés lehetőségének megalapozása, egy lehetséges jógyakorlat megteremtése. Jelen kéziratban bemutatjuk a serdülők szervezett újraélesztés-oktatásának egészségügyi és oktatásügyi módszertanának homogenizálását segítő stratégiai módszereinket, a szervezési kulcsproblémák azonosítását és azok gyakorlati megoldásait.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | kórházon kívüli szívmegállás, alapszintű újraélesztés, serdülők, oktatásszervezés |
Subjects: | R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 08 Nov 2024 12:09 |
Last Modified: | 08 Nov 2024 12:09 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/209068 |
Actions (login required)
Edit Item |