Kántor, Ákos (2024) Ösztönözhető-e a jogalkotás társadalmi kontrollja pénzbírsággal? = Can fines stimulate social control on legislation? GLOSSA IURIDICA, 11 (1-2). pp. 379-393. ISSN 2064-6887
|
Text
GI_2024_1-2_379-393.pdf - Published Version Download (498kB) | Preview |
Abstract
A jogalkotás szabályainak viszonylagos állandósága a demokrácia záloga, mivel a jogszabály egyik érvényességi kelléke, hogy szabályozott keretek között szülessen meg, amire nézve kifejezetten hátrányosan hat a gyakori változás.A jogalkotásra vonatkozó szabályok korábban szankciót nem tartalmazó,lex imperfecta jellegűnek voltak mondhatók, mivel csak a legkomolyabb normasértések okozták a jogszabállyal szemben alkalmazható legsúlyosabb szankciót: a közjogi érvénytelenséget, melynek megállapítása hosszadalmas folyamat. 2022-ben történt törvénymódosítással olyan módon változott meg a jogalkotási eljárás, amely a jogszabály-előkészítésben való társadalmi részvétel elmulasztását pönalizálja. Az eljárás is rendhagyó, mivel a kormányzati ellenőrzési szerv évente vizsgálja a kötelezettség teljesítését, és a mulasztószervezetre jelentős mértékű bírságot ró ki.A kormányzati jogalkotási tevékenység vizsgálatáról éves jelentés készül az Európai Unió (EU) részére, amelyre az EU a következő éves jogállamiságijelentésben reagál.Jelen tanulmány célja a hazai jogalkotási eljárás változásainak és az első vizsgálati ciklus tapasztalatainak, az arról készült vizsgálati (KEHI) jelentés,valamint az EU visszajelzésének bemutatása. Az előzményekben a vonatkozó szakirodalmi elméletek kerülnek áttekintésre, különös tekintettel a jogalkotási folyamat hiányainak hatásaira. A változások és a vizsgálat megállapításainak ismertetése magyarázattal szolgál arra nézve, hogy a jogszabályok lex imperfecta jellege hogyan és miért látszik megszűnni. | The relative perpetuity of the rules on legislation is considered the guarantee of democracy, since one of the conditions for the legislation’s validity is that it shall be adopted within a regulated framework—a particularity that might be negatively affected by frequent changes. Rules on legislation were previously of lex imperfecta nature with no penalty provisions, since only the most serious breaches of law entailed the most serious sanction against the law, namely public law invalidity, that is a lengthy process to establish. With the 2022 legislative amendment, the legislative procedure has been altered so that the failure to give place to public participation should be penalised. The procedure is also unusual with the Government’s control office examining the fulfilment of the obligations annually and imposing substantial fines on organisations in default. An annual report is prepared to the European Union (EU) on the rule of law situation, to which the EU reacts in its next annual Rule of Law Report. This paper aims to describe the changes in the Hungarian legislative procedure and the experience gained in the first cycle of inspection and to present the corresponding report prepared by the Hungarian Government Control Office (KEHI) and the EU’s assessment of the same. It will also review relevant literature theories, especially on the impacts of the shortcomings of the legislative procedure. Presenting the changes and findings of the assessment might well explain how and why the lex imperfecta nature of the legislation seems to be disappearing.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | jogalkotás, társadalmi egyeztetés, lex imperfecta, KEHI vizsgálat, bírságolás, legislation, public participation, lex imperfecta, Hungarian Government Control Office, KEHI investigation, fines |
Subjects: | K Law / jog > K Law (General) / jogtudomány általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 05 Dec 2024 12:47 |
Last Modified: | 05 Dec 2024 12:47 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/210891 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |