Náhlik, András and Bertalan, Laura and Polgár, András (2024) Mélyinterjús kutatás a fenntarthatósági attitűdökről egy hazai egyetemen = In-depth interview research on sustainability attitudes at a Hungarian university. E-CONOM, 13 (2). pp. 21-40. ISSN 2063-644X
|
Text
Econom-13evf-2sz-2024-021-040.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (389kB) | Preview |
Abstract
A fenntarthatóság három alappillére évről-évre egyre nagyobb hangsúlyt kap világunkban, beleértve ebbe az akadémiai szférát is, ahol egyes szereplők stratégiai célként fogalmazták meg az átmenet megvalósítását, ideértve a tanulmányban elemzett egyetemet is. Vizsgálatunk középpontjában az állt, hogy feltárjuk azt, hogy ezen intézmény munkatársai mennyire tartják magukat el-kötelezettnek a fenntarthatóságra való átmenet iránt. Egy primer kutatás eredményeit kívánjuk bemutatni cikkünkben, mely kvalitatív eredményekre alapoz. 2024 tavaszán 16 alkalmazottal került mélyinterjú lebonyolításra, strukturált kérdéssor alapján. Az eredmények rávilágítottak arra, hogy az alanyok egyértelműen elkötelezettek a fenntartható fejlődés iránt, és cselekedetekkel, ismereteik folyamatos bővítésével, javaslatok megfogalmazásával törekednek annak elérésére. Megállapítható a kutatásból, hogy az alanyok fontosnak tartják a fenntarthatóság kommunikálását, de szükségét érzik az egyedi, megkülönböztető üzeneteknek is. Értekezésünk javaslatául szánjuk, hogy az egyetemek prioritásként kezeljék a partnerségek létesítését, amely könnyíti a célok megvalósítását, és szélesebb körű nyilvánosságot biztosít az egyetemen keletkezett tudásnak. JEL-kód: Q01, Q50, Q56 | Sustainability’s three pillars are becoming more and more important in our world every year, including in academia, where some actors have set a strategic goal to achieve this transition, including the university analysed in this study. Our study’s focus was to explore the commitment of institution’s staff to transition to sustainability, and contributes primary research based on qualitative findings. In-depth interviews were conducted with 16 employees in the 2024’s spring, based on a structured questions. Results showed that the respondents are committed to sustainable development and strive to achieve it through actions, continuous improvement of their knowledge and suggestions. The conclusion we can draw from the research is that respondents attach importance to communicating sustainability, but they also need specific, distinctive messages.We can concluded from the research that the subjects consider it important to communicate sustainability, but also need specific, distinctive messages. We also suggest the universities should prioritise the establishment of partnerships to facilitate the achievement of their goals and to give greater visibility to the knowledge generated at the university. JEL-codes: Q01, Q50, Q56
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | • sustainable university • best practices • in-depth interviews • best practices • UI Green Metric • fenntartható egyetem • fenntarthatósági tudás • mélyinterjúk • jó gyakorlatok • UI Green Metric |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 17 Jan 2025 12:39 |
Last Modified: | 17 Jan 2025 12:39 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/213816 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |