Breznyiczki, Gabriella (2024) Drámapedagógia a hitoktatásban : A reformpedagógia eredményeinek alkalmazási lehetőségei a drámapedagógiában, avagy a színház mint a narratív teológia eszköze = Drama Pedagogy in Religious Education : Possible Applications of the Results of Reform Pedagogy in Drama Pedagogy, or Theatre as a Tool of Narrative Theology. LELKIPÁSZTOR, 99 (12). pp. 677-688. ISSN 0133-2821
|
Text
17880-Cikk-szovege-72706-1-10-20241216.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (190kB) | Preview |
Abstract
A drámapedagógia tágan értelmezve kifejezetten alkalmas a reformpedagógiai szemlélet gyakorlatba történő átültetésére. A hitoktatás, abba a gyülekezet építését is bele értve, éppen speciális volta miatt kapcsolható könnyedén össze a színház világával, miközben a narratív teológiához hasonlóan egy egészen másfajta látásmód jön létre. A konkrét kihívásokra ugyanakkor konkrét ötletekkel kell reagálni. A tanóra az igehirdetéshez hasonlóan esemény, így nem létezhet két egyforma. Ezt az esemény jelleget pedig élménypedagógiai és teológiai szempontból is egyaránt érdemes szem előtt tartani. Illetve e két szempont a tanulóban valójában találkozik, hiszen ahol az elfogadottság, gyermeki szabadság (alkotói, kérdezői stb.) érzése dominál, ott tud megjelenni a vallásos felismerés, találkozás, személyes hitre jutás lehetősége is. | Drama pedagogy, broadly understood, is particularly well suited to putting the views of re-form pedagogy into practice. Due to its distinct nature, religious education, including com-munity building, can seamlessly connect with the realm of theatre. Akin to narrative theology, it reveals a uniquely different perspective. At the same time, concrete challenges must be met with concrete ideas. Each lesson – much like a sermon – is a unique event, ensuring that no two are ever the same. This event character is worth keeping in mind both from an experiential pedagogical point of view, and from a theological one. In fact, these two aspects actually meet in the pupil, since wherever the sense of acceptance, of childlike freedom (of creating, of asking, etc.) predominates, there the possibility of religious recognition, encounter and personal faith can also appear.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | drámapedagógia, hitoktatás, reformpedagógia, közösségépítés, narratív teológia | drama pedagogy, religious education, reform pedagogy, community building, narrative theology |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BV Practical Theology / gyakorlati teológia L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák |
Depositing User: | Andrea Tankó |
Date Deposited: | 21 Jan 2025 10:50 |
Last Modified: | 21 Jan 2025 10:50 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/213970 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |