REAL

A pénzügyi kultúra és fejlesztési lehetőségei a magyar és nemzetközi szakirodalom tükrében

Zentai, Péter and Molnárné, Kovács Judit (2024) A pénzügyi kultúra és fejlesztési lehetőségei a magyar és nemzetközi szakirodalom tükrében. PÉNZÜGYI SZEMLE/PUBLIC FINANCE QUARTERLY (1963-), 70 (4). pp. 29-44. ISSN 0031-496X

[img]
Preview
Text
Penzugyi_szemle_Zentai_Peter.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (123kB) | Preview

Abstract

A pénzügyi jóllét eléréséhez emelni kell a pénzügyi kultúra szintjét, ugyanakkor a pénzügyi kultúra értelmezése sem a nemzetközi szakirodalomban, sem pedig a magyar viszonylatban nem egységes. A magyar szakirodalomban az egyéni és a társadalmi szintű elkülönítése sem egyértelmű. Ennek megfelelően szakirodal-mi áttekintést végeztünk: angol nyelven a „financial literacy” kifejezést tartalmazó tanulmányokat dolgoztunk fel, magyar nyelven megvizsgáltuk, hogy mely kifejezé-sek terjedtek el a „financial literacy” megfelelőiként, és ezek mentén (pl. pénzügyi kultúra, pénzügyi műveltség, pénzügyi tudatosság) elemeztük a kapcsolódó szakiro-dalmat. A tanulmányunkban megalkotott elméleti modellben a pénzügyi kultúrát újszerűen konceptualizáljuk, és az egyéni szint megragadására a pénzügyi kulturált-ság fogalmának bevezetését ajánljuk. A magyar pénzügyi kultúra vonatkozásában a magas pénzügyi tudás gyakran alacsony pénzügyi viselkedéssel párosul. A hagyomá-nyos pénzügyi képzések mellett a pénzügyi viselkedés alakításában érdemes lehet a viselkedési közgazdaságtani eszközöknek is megfelelő teret hagyni, mivel ezek az eszközök közvetlenebb hatást gyakorolhatnak az emberek mindennapos pénzügyi viselkedésére.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: pénzügyi kultúra, pénzügyi képzés, nudge, pénzügyi jóllét
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HG Finance / pénzügy
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 30 Jan 2025 10:23
Last Modified: 30 Jan 2025 10:23
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/214676

Actions (login required)

Edit Item Edit Item