Földes, Györgyi (2024) Bowie tükröt tart, és Claude Cahun nézi magát benne: Fluid nemi identitás, maszkarád és költészet Claude Cahun és David Bowie műveiben. HUNGAROLÓGIAI KÖZLEMÉNYEK (ÚJVIDÉK) (55). pp. 109-119. ISSN 0350-2430
|
Text
document.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (233kB) | Preview |
Abstract
Claude Cahun maszkokkal és tükrökkel felszerelt, kosztümös fotós önarcképei, vizuális önszínrevitelei, illetve a szimbolizmus és a szürrealizmus határterületein mozgó – és a fenti motívumokat (maszk, tükör, Narcissus) ugyancsak felhasználó – írásai egy hol ide-oda mozgó, hol köztesnek mutatkozó nemi identitást hoznak játékba. Cahun munkásságát szokás olykor a dada területére is sorolni, ebben az esetben azonban nem mozgalmi hovatartozását és nem írásainak stílusát, hanem személyes és művészi alapattitűdjét, gesztusait tekintik irányadónak. Művészetének utóélete is feltétlenül figyelmet érdemel: érdekes popkulturális fejlemény, hogy Claude Cahunt több évtizeddel később David Bowie is felfedezte magának, és munkásságából kiállítást rendezett. Mindez természetesen nem véletlen, hiszen Cahun munkássága sok ponton „találkozik” Bowie-éval, ezen belül is Ziggy Stardust figurájával az 1970-es évek elejéről, illetve az ehhez az alakmáshoz – és ennek leszármaztatott verzióihoz – tartozó dalokkal.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Claude Cahun, David Bowie, nemi identitás, tükör, maszk |
Subjects: | M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották > M1 Music / zene > M11 Kinds of music / zenei műfajok P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PQ Romance literatures / neolatin irodalmak |
Depositing User: | Dr. Györgyi Földes |
Date Deposited: | 13 Feb 2025 12:24 |
Last Modified: | 13 Feb 2025 12:24 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/215543 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |