Olvasztó, Zsófia and Dajnoki, Krisztina (2025) A doktori képzés tapasztalatai és hatásai a munkaerőpiaci elhelyezkedésre a Debreceni Egyetemen PhD-fokozatot szerzett magyar hallgatók körében. ÚJ MUNKAÜGYI SZEMLE, 6 (1). pp. 66-80. ISSN 2677-1306
|
Text
UjMunkaugyiSzemle2025_1_7Olvaszto.pdf - Published Version Download (381kB) | Preview |
Abstract
A doktori képzés a tudományos pálya és az utánpótlás biztosításának alapköveként is tekinthető, amelybe a legtehetségesebb hallgatók kapcsolódnak be.A doktorandusz hallgatók növekvő létszáma, valamint az üzleti szektor elszívóhatása miatt is egyre inkább előfordul, hogy nem az akadémiai szférában helyezkednek el a fokozatot szerzett hallgatók, hanem az üzleti életben folytatják pályafutásukat, így az intézmények megtartási kihívásokkal is küzdenek.A kutatás célja, hogy feltárja a Debreceni Egyetemen 2019 és 2023 közötti időszakban fokozatukat megszerzők körében (n=626) az intézmény doktori iskolái által nyújtott képzés sajátosságait. Az eredmények alapján szignifikánsan(p=0,000) gyakoribb a társadalomtudományok területén, hogy a doktori iskolába való belépés és a védés között 4-5 év telik el, míg az orvos- és egészségtudományok, valamint a bölcsészettudományok esetében ez több mint 6 évet jelent. Tudományterületenként eltérés figyelhető meg továbbá a doktori iskolákkutatóhelyeinek felszereltségét illetően, mivel az orvos- és egészségtudományok területen végzettek esetében szignifikánsan (p=0,000) gyakoribb, hogylényegesen jobbnak ítéljék meg más intézményekhez viszonyítva, azonban abölcsészet- és természettudományok területén fokozatot szerző válaszadóknález szignifikánsan kevésbé gyakori. Megállapítottuk, hogy a bölcsészettudományok területén fokozatot szerzők esetében szignifikánsan (p=0,025) gyakoribba témavezetői hozzájárulás hiányával kapcsolatos véleményezés. Az eredmények alapján a képzés alatti elégedettségi felmérések bevezetését javasoltuk adoktoranduszok körében, amelyek az oktatói/témavezetői munka véleményezésén túl a szocializációs folyamat, illetve a megtartást és az akadémiai szféramelletti elkötelezettséget elősegítő intézkedések feltárására irányulnának azintézményi fenntarthatóság és az akadémiai karriertervezés elősegítése érdekében.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HD Industries. Land use. Labor / ipar, földhasználat, munkaügy > HD3 Labor / munkaügy > HD31 Employment / munkaerőpiac L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 26 Feb 2025 11:45 |
Last Modified: | 26 Feb 2025 11:45 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/216129 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |