Dorschel, Andreas (2024) „Breughelland”: az utópia–disztópia ellentét meghaladása. MAGYAR ZENE, 62 (1). pp. 68-78. ISSN 0025-0384
|
Text
17830-Cikk szövege-72519-1-10-20241212.pdf - Published Version Download (243kB) | Preview |
Abstract
A Le Grand Macabre vajon disztópikus mű, vagy inkább utópia? A disztópia és az utópia hagyományosan vagylagos, de Ligeti és Meschke a kettő összefonódását valósítja meg: 1.) A halál mindenfajta élet elpusztításával fenyeget. 2.) A Föld megmenekül attól, hogy az élet elpusztuljon – „A halál halott” (II/4). 3.) „Breughelland” azonban nyers és kegyetlen zsarnokság marad. 4.) Az egész helyzet abszurditása megkérdőjelezi, hogy az addigi fejlemények bármelyike komolyan vehető- e. Az operát nyitó „Breughellandlied”, amely szétzilálja az utópia–disztópia ellentétpárt, id. Pieter Breughel szellemét tükrözi. Ezt igazolja a festő Het Luilekkerland című képe, amely már de Ghelderodét is ihlette. A fogyasztásról festett nyomasztó képet minden kétértelműségétől megfosztja az operaszöveg utolsó versszaka. Ez ugyan hangsúlyozottan ellentmond a fenti értelmezésnek, a befejezés azonban cáfolja a szöveget.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Ligeti György, Le Grand Macabre, utópia, disztópia, fogyasztás |
Subjects: | M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották > M1 Music / zene M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották > ML Literature of music / zeneirodalom, zeneművek > ML128.H6 Music and musicology, history of music / Zene, zenetudomány, zenetörténet |
Depositing User: | Melinda Danyi |
Date Deposited: | 05 Mar 2025 11:01 |
Last Modified: | 05 Mar 2025 11:01 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/216335 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |