Laki, Péter (2024) „Von Paris aus geht der Ruhm” : Képzeletbeli színház és magánhangzó-kódolás Eötvös Péter Korrespondenz című vonósnégyesében (1992). MAGYAR ZENE, 62 (3). pp. 283-296. ISSN 0025-0384
|
Text
17793-Cikk szövege-74970-1-10-20250226.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (531kB) | Preview |
Abstract
Eötvös Péter első vonósnégyesének, a Korrespondenznek a harmóniai világa egy sajátos kódolás eredményeképpen jött létre. Eötvös Leopold és Wolfgang Amadè Mozart 1778-as levelezéséből választott ki néhány mondatot, és a mondatok magánhangzóit egyes hangközöknek feleltette meg, amely hangközöket azonnal megkettőzött, úgyhogy minden magánhangzóhoz egy négy hangból álló akkord tartozik. A hangszerszólamok ritmusa a német szöveg beszédritmusát tükrözi, míg a dallamvonalak szinte a mondatok színpadi deklamációját követik. Az egyéb paramétereket (játékmódok, oktávregiszterek stb.) szabadon választotta meg a zeneszerző. A kompozíció ilyenformán absztrakt módon adja vissza az apa és fiú konfliktusát a modern hangzásvilág pedig a konfliktusok időtlen voltára utal. Hallható szöveg nélkül is kirajzolódik Mozarték életének drámája – a kudarcot vallott művészi ambícióktól Anna Maria Mozart tragikus haláláig.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Eötvös Péter, Korrespondenz, Leopold Mozart, Wolfgang Mozart, Augenmusik |
Subjects: | M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották > M1 Music / zene M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották > ML Literature of music / zeneirodalom, zeneművek > ML128.H6 Music and musicology, history of music / Zene, zenetudomány, zenetörténet |
Depositing User: | Melinda Danyi |
Date Deposited: | 05 Mar 2025 12:34 |
Last Modified: | 05 Mar 2025 12:34 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/216351 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |