Dráviczki, Sándor (2024) A Nyíregyházi Állami Elemi Népiskolai Tanítóképző tanulóinak több szempontú vizsgálata 1914–1961 között = Several Aspects of the Teacher Training Students of the State Elementary School in Nyíregyháza Between 1914–1961. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 2 (2). pp. 46-52. ISSN 1785-4342
|
Text
46-52_DraviczkiSandor_MT_2024_2.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (6MB) | Preview |
Abstract
A tanulmányban a Nyíregyházi Állami Elemi Népiskolai Tanítóképző személyi tényezőit (tanulók) szeretném vizsgálat alá vonni 1914 és 1961 között. A tanulmány elején a tanítóképző kialakulását, a tanítóképzésben bekövetkezett szervezeti változásokat vizsgálom. Ezt követően a tanulók elemzését tárom az olvasó elé. A tanulók vizsgálatánál a beiratkozott, képesítést szerzettek számát mutatom be. A különböző időszakokban a minisztérium az osztályonkénti tanulók számát próbálta befolyásolni a túlképzés miatt. Az intézet ezzel kapcsolatos fellépését tárom fel. Elemzem a lemorzsolódás mértékét, nagyságát. A tanulmányban próbálom feltárni a lemorzsolódás okait, illetve a tanárok küzdelmét a lemorzsolódás ellen. Ezt követően a tanulók vallási megoszlását elemzem 1914 és 1948 között. A tanulmányban kitérek a tanulók szociális származására, vizsgálva a szülők foglalkozás szerinti megoszlását. Az 1914 és 1948 közötti időszakban megvizsgálom az iskola székhelyének szülőtársadalmát, feltérképezem a befolyásos szülőcsoportok körvonalait. Majd ezt követően a tanulók lakóhely szerinti megoszlását, a képző beiskolázási területét mutatom be. Kitérek az anyanyelv szerinti megoszlásra, a tanulók előtanulmányára. A dolgozat végén a tanulók felvételi eljárását vizsgálom az intézetben. | In this study, I seek to examine the personal factors /students/ of the Nyíregyházi State Elementary Folk School Teacher Profile between 1914 and 1961. At the beginning of the study, I examine the development of teacher training and organizational changes in teacher training. I then present the students’ analysis to the reader. When examining students, I present the number of enrolled and qualified students. In different periods, the ministry tried to influence the number of students per class due to overtraining. I will reveal the institute’s actions in this regard. The proportion and number of dropouts will be analyzed. In the study, I try to reveal the reasons for trainees dropping out and teachers’ struggles to retain them. After that, I analyze the religious distribution of students between 1914 and 1948. In the study, I discuss the social origin of students, examining the distribution of parents according to occupation. In the period between 1914 and 1948, I examine the parent society of the school’s location, and map the contours of the influential parent groups. After that, I present the distribution of the students according to their place of residence and the school’s enrollment area. I cover the distribution according to mother tongue and the students’ previous studies. At the end of the thesis, I examine the admission procedure of the students at the institute.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tanítóképzés történet, tanulók, elemzés, teacher training history, students, analysis |
Subjects: | L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 06 Mar 2025 13:29 |
Last Modified: | 06 Mar 2025 13:29 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/216393 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |