Fülöp, Zsolt (2024) Nyelvi-logikai képességek vizsgálata a pedagógusképzésben részt vevő hallgatók esetében = Investigating the Linguistic-Logical Abilities of Students Involved in Teacher Training. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 2 (2). pp. 62-72. ISSN 1785-4342
|
Text
62-72_FulopZsolt_MT_2024_2.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (6MB) | Preview |
Abstract
A kijelentések igazságtartalmának vizsgálata a formális logika szabályainak alkalmazásával sok esetben eltéréseket mutat a köznyelvi értelmezéstől. Viszont az iskolai tananyag hatékonyabb értelmezéséhez szükség van a formális logika eszköztárára, ezért nagyon időszerű a formális logikai gondolkodás vizsgálata a pedagógusképzésben részt vevő hallgatók esetében is. Jelen tanulmányban a Peirce-művelettel (közismertebb nevén sem…sem művelet) kapcsolatos empirikus kutatási eredményeink kapnak nagyobb hangsúlyt. Konkrétan az implikációcsoportba helyezett Peirce-művelet értelmezésének nehézségeit vizsgáltuk, valamint megpróbáltuk beazonosítani, hogy a hallgatók ezt a műveleti struktúrát milyen más háromváltozós logikai összetételekkel tévesztik. Továbbá vizsgálat tárgyává tettük különböző háromváltozós kijelentések értelmezésének empirikus távolságát is. Ezzel elsősorban azt próbáltuk felmérni, hogy a formális logika szempontjából teljesen különböző szerkezetű kijelentések mennyire különülnek el a hallgatói értelmezések során. Ez legfőképpen a kommutatív műveleti struktúrák esetében kiemelkedő jelentőségű, mivel közvetlen kapcsolatban áll a mellékmondatok sorrendjének felcserélésével a köznyelvi kijelentések esetében. Megfigyeléseink szerint a konjunkciócsoportba tartozó összetételek esetében a hallgatók eredményei megfelelőek, viszont az implikációval kapcsolatos műveleti struktúrák esetében még komoly fejlődésre van szükség. | Examining the logical value of statements using the rules of formal logic often reveals differences from the common linguistic interpretation. However, for a more successful interpretation of school curricula, the tools of formal logic are needed, so it is very worthwhile to investigate formal logical thinking among students in teacher education. In this paper, our empirical research on the Peirce operation (more commonly known as the neither...nor operation) is emphasized. Specifically, we investigated the difficulties of interpreting the Peirce operation in the implication group and tried to identify how students confuse this operation structure with other three-variable logical compositions. In addition, we investigated the empirical distance between the interpretations of different three-variable statements. This was primarily an attempt to assess the extent to which statements with completely different structures in terms of formal logic are distinguished in student interpretations. This is particularly important for commutative operational structures, as it is directly related to the reversal of the order of subordinate clauses in common linguistic phrases. Our findings show that the students’ results are good when it comes to conjunction operations, but that there is still considerable room for improvement in the case of implicational operational structures.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | köznyelvi értelmezés, formális logikai fejlettség, Peirce-művelet, implikáció, ekvivalencia, colloquial interpretation, formal logical development, Peirce operation, implication, equivalence |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 06 Mar 2025 13:45 |
Last Modified: | 06 Mar 2025 13:45 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/216398 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |