Török, Ervin (2024) A meghasonlás pedagógiája : A gyűlölet és a Háromezer számozott darab. APERTÚRA, 19 (3). pp. 70-91. ISSN 1787-7245
|
Text
Apertura2024tavasz_TorokErvin_AmeghasonlaspedagogiajaAgyuloletesaHaromezerszamozottdarab.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
A tanulmány A gyűlölet és a Háromezer számozott darab című filmekben azt vizsgálja, milyen viszony van politikai és önreflexív vonatkozásaik között. E kérdést a nézői pozíció elemzésével bontja ki. A gyűlölet a szereplők meghasonlottságának és a nézői kívülállás meghasonításának, azaz elidegenítésének az összekapcsolásán, majd az elidegenedettség meghaladásán alapul a nembeli együvé tartozásuknak a katartikus zárlat kínálta tapasztalata révén. Ezzel szemben a Háromezer számozott darab a nézőnek folyamatosan csapdákat állít, ami miatt a nézői tekintet aktivitása egyfajta tehetetlenségi erőként, performatív anomáliák révén vagy az érzelmi áttételképződés allegorikus nyelvében mutatkozik meg. A néző becsapdázása azt a pedagógiai célt szolgálja, hogy a néző átélje azokat a szerepkényszereket, amelyekkel roma kisebbség találkozik.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 07 Mar 2025 13:07 |
Last Modified: | 07 Mar 2025 13:07 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/216529 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |