REAL

A meghasonlás pedagógiája : A gyűlölet és a Háromezer számozott darab

Török, Ervin (2024) A meghasonlás pedagógiája : A gyűlölet és a Háromezer számozott darab. APERTÚRA, 19 (3). pp. 70-91. ISSN 1787-7245

[img]
Preview
Text
Apertura2024tavasz_TorokErvin_AmeghasonlaspedagogiajaAgyuloletesaHaromezerszamozottdarab.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

A tanulmány A gyűlölet és a Háromezer számozott darab című filmekben azt vizsgálja, milyen viszony van politikai és önreflexív vonatkozásaik között. E kérdést a nézői pozíció elemzésével bontja ki. A gyűlölet a szereplők meghasonlottságának és a nézői kívülállás meghasonításának, azaz elidegenítésének az összekapcsolásán, majd az elidegenedettség meghaladásán alapul a nembeli együvé tartozásuknak a katartikus zárlat kínálta tapasztalata révén. Ezzel szemben a Háromezer számozott darab a nézőnek folyamatosan csapdákat állít, ami miatt a nézői tekintet aktivitása egyfajta tehetetlenségi erőként, performatív anomáliák révén vagy az érzelmi áttételképződés allegorikus nyelvében mutatkozik meg. A néző becsapdázása azt a pedagógiai célt szolgálja, hogy a néző átélje azokat a szerepkényszereket, amelyekkel roma kisebbség találkozik.

Item Type: Article
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 07 Mar 2025 13:07
Last Modified: 07 Mar 2025 13:07
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/216529

Actions (login required)

Edit Item Edit Item