Simor, Kamilla (2023) A múlt színei : Megjegyzések a fekete-fehér felvételek színes remedializációjáról. APERTÚRA, 19 (1). pp. 48-67. ISSN 1787-7245
|
Text
Apertura2023oszSimorKamilla_Amultszinei.Megjegyzesekafekete-feherfelvetelekszinesremedializaciojarol.pdf - Published Version Download (2MB) | Preview |
Abstract
A tanulmány a fekete-fehér archív felvételek digitális színezésének problémájával foglalkozik az España en dos trincheras. La guerra civil en color (Francesc Ecribano és Luis Carrizo, 2016) című film elemzésén keresztül, amely a spanyol polgárháborúból fennmaradt több mint 450 filmfelvétel digitalizálásával és színezésével készült el. Az elemzés fókuszában az a kérdés áll, hogy milyen emlékezeti, társadalmi, mediális hatások teszik vonzóvá az archív, fekete-fehér felvételek kolorizációját. A tanulmány elején a szerző a kolorizációs technika mediális-kulturális és társadalmi kontextusára fókuszál. Ezt követően az elemzés a digitális színezés következményeivel foglalkozik a spanyol dokumentumfilm konkrét megvalósításainak tükrében: az eredeti archív felvételek vizualitásában bekövetkezett változásokkal, ezeknek a befogadóra tett hatásaival, illetve azzal, hogy a színezés miként szolgálhatta a térbeliség illúziójának elmélyítését. A tanulmány utolsó részében a szerző azt a kérdést vizsgálja, hogy milyen történelemszemléleti következményekkel járhat a múlt színesben való kialakítása. | The study examines the issue of digitally colorizing black-and-white archival footage through an analysis of the film España en dos trincheras. La guerra civil en color (Francesc Ecribano and Luis Carrizo, 2016), which was created using the digitization and colorization of over 450 film recordings from the Spanish Civil War. The analysis focuses on the memory, social, and medial effects that make the colorization of black-and-white archival footage appealing. At the beginning of the study, the author highlights the media-cultural and social contexts of the colorization technique. Subsequently, the analysis explores the consequences of digital colorization in the context of specific implementations in Spanish documentary filmmaking. This includes examining changes in the visuality of the original archival footage, the effects of these changes on viewers, and how colorization deepens the illusion of spatiality. In the final section, the study addresses the historical implications of reimagining the past in colour, raising questions about the interpretive frameworks this practice imposes on historical understanding.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 07 Mar 2025 14:21 |
Last Modified: | 07 Mar 2025 14:21 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/216538 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |