REAL

Gerillaharcok, őslakos közösségek és filmes részvételiség

Árva, Márton (2023) Gerillaharcok, őslakos közösségek és filmes részvételiség. APERTÚRA, 18 (4). pp. 50-70. ISSN 1787-7245

[img]
Preview
Text
Apertura2023nyar_ArvaMarton_Gerillaharcokoslakoskozossegekesfilmesreszveteliseg.pdf - Published Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

A tanulmány a szerzőiség, a politikai aktivizmus és az önszerveződés, illetve az őslakos kulturális gyakorlatok párhuzamos történeti kontextusainak problémáin keresztül árnyalja a részvételi médiakutatások „újdonságretorikáját”. Felhasznált példája A nép bátorsága (El coraje del pueblo, 1971), melyet a nyugati közvélemény és filmtörténetírás az Új Latin-Amerikai Film militáns szárnyának Európában is elismert rendezőjéhez, a bolíviai Jorge Sanjinéshez társít. Sanjinés ugyanakkor az Ukamau nevű alkotói kollektíva tagja, melynek célja a Bolívia területén élő őslakosok forradalmi mozgósítása és megszólítása a megfelelő filmes kifejezőeszközök révén. A nép bátorsága az 1967-es, ún. Szentivánéji mészárlást dolgozza fel, kreatív módszere pedig az érintett túlélők re-enactment jellegű bevonása. A tanulmány a filmet a Sanjinés-életmű mellett a bolíviai közösségi bányászrádiózás és az őslakos kommunikációs színtér kontextusában is elhelyezve árnyalja a szerzői értelmezést. Így arra mutat rá, hogy formanyelvi és narratív szempontból a fent említett diszkurzív komponensek mindegyike kulcsfontosságú, tehát a részvételi, illetve közösségi indíttatású médiaprojektek csak összetett történeti elbeszélések metszéspontjában érthetők meg. | The article challenges the “rhetoric of newness” associated with studies of participatory media, pointing to the parallel historical contexts of film authorship, political activism and self-organizing, and indigenous cultural practices. The case study is El coraje del pueblo (1971), a film interpreted by Western film historical discourses as a prime work by New Latin American Cinema militant filmmaker Jorge Sanjinés. At the same time, Sanjinés is a member of the Ukamau group, which aims at the revolutionary agitation of indigenous people in Bolivia through the appropriate means of filmic expression. El coraje del pueblo is based on the historical events of the so-called San Juan Massacre, using re-enactment and involving survivors as its creative method. The analysis locates the film within Sanjinés’ oeuvre as well as within the context of Bolivian community radio and indigenous communication practices, in order to nuance its interpretation based on the criteria of film authorship. By doing so, it points out that, from a formal and narrative viewpoint, all above mentioned discursive components are indispensable to understand the film, hence, participatory and community media projects may only be satisfactorily explained when observed through a plurality of complex historical narratives.

Item Type: Article
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 07 Mar 2025 14:41
Last Modified: 07 Mar 2025 14:41
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/216542

Actions (login required)

Edit Item Edit Item