REAL

A háborúnak (nincs) vége : A traumamunka színrevitele Lola Arias dokumentumfilmjében (Theatre of War, 2018)

Margitházi, Beja (2023) A háborúnak (nincs) vége : A traumamunka színrevitele Lola Arias dokumentumfilmjében (Theatre of War, 2018). APERTÚRA, 18 (3). pp. 73-87. ISSN 1787-7245

[img]
Preview
Text
Apertura2023tavasz_MargithaziBeja_Ahaborunaknincsvege_AtraumamunkaszinreviteleLolaAriasdokumentumfilmjebenTheatreofWar2018.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

A tanulmány Lola Arias Theatre of War (2018) című, a Falkland/Malvinas háború veteránjainak közreműködésével készült, újrajátszásokra épülő filmjét a 2010-es évek második felétől jelentkező „próba-dokumentumfilmek” példájaként tárgyalja. Ez a filmtípus traumatörténetek érintettjeivel zajló színházi próbákat tesz a forgatás tárgyává, az előadás kulisszáját a film játékterévé, a próbát pedig a traumamunka intim terepévé avatja. Dominick LaCapra freudi ihletésű kritikai traumaelméletének acting-out (újraélés) és working-through (átdolgozás) fogalmai segítségével a tanulmány azt a folyamatot vizsgálja, ahogyan a Theatre of War-ban a „személyes újrajátszás” a szerző által kiemelt három gyakorlata (a testarchívum, az ismétlés-tükrözés, valamint a színházi és filmes performativitás kettős expozíciója) létrehozza az átélt háborús traumák megjelenítésének teátrális, ugyanakkor autentikus színterét. | The study discuss Lola Arias’ Theater of War (2018), a film based on re-enactments with the participation of veterans of the Falkland/Malvinas War, as a variation of the “rehearsal documentaries” that appeared in the second half of the 2010s. This type of film follows theater rehearsal processes involving survivors of trauma stories, turning the stage of the performance into the film’s playground, and the rehearsal into the intimate terrain of trauma work. Using the Freud inspired concepts of acting-out and working-through of Dominick LaCapra’s critical trauma theory, the study examines three practices of “in-person re-enactments” highlighted by the author (body archive, repetition-mirroring and double exposure of theatrical and filmic performativity), and the way these practices contribute to the creation of an artificial and at the same time authentic environment for representing war traumas.

Item Type: Article
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 07 Mar 2025 14:31
Last Modified: 07 Mar 2025 14:31
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/216546

Actions (login required)

Edit Item Edit Item