REAL

Hogyan mérhető a gyalogolhatóság? Új módszer kialakítása a gyaloglás körülményeinek felmérésére

Strommer, Tamás and Hideg, Viktória and Szander, Norina (2022) Hogyan mérhető a gyalogolhatóság? Új módszer kialakítása a gyaloglás körülményeinek felmérésére. In: XII. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia: Pandémia után – autonóm közlekedés előtt. Közlekedéstudományi Egyesület, Győr, Hungary, pp. 562-572. ISBN 9786156443045

[img]
Preview
Text
StrommerT-HidegV-SzanderN_2022_Hogyan mérhető a gyalogolhatóság.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

A Fenntartható Városi Mobilitási Tervek (SUMP-ok) kulcsfontosságú szakpolitikai eszközökké váltak a városi területek megközelíthetőségének javításában, valamint az aktív és fenntartható közlekedési módok felé történő elmozdulás ösztönzésében. A hatályos előírások a gyalogos létesítmények fizikai kialakításának minimumkövetelményeire (szélesség és az akadálymentes kialakítás) terjednek ki. Nem vehetők figyelembe általuk olyan további szempontok, mint például az attraktív környezet, a növényzet vagy éppen a járókelők biztonságérzete. Eddig egy szisztematikus módszertan hiányában a stratégiai dokumentumok és a fizikai beavatkozások hatásai csak korlátozottan voltak értékelhetők. A KTI kutatási projektje során kidolgozta a gyalogos közlekedés számára kialakított létesítmények minőségi szempontú felmérésére szolgáló új módszert, amely lehetővé teszi a közterületek gyalogolhatóságának széles spektrumú értékelését. A kutatásmódszertan és a gyalogolhatósági index kialakítása várostervezők, érdekképviseleti szervezetek szakértői, oktatók és egyéb releváns szakemberek bevonásával történt, hangsúlyt fektetve arra, hogy az értékelő rendszer a különböző felhasználói csoportok és korosztályok sokoldalú igényeit is figyelembe vegye. Bemutatásra kerülnek a kísérleti mérések alkalmával gyűjtött tapasztalataink is, amelyet Budapest egy funkcionálisan változatos területén végeztünk el az értékelő módszer finomhangolása érdekében. A gyalogolhatósági index értékei alapján készült térképekkel szemléltjük a kísérleti vizsgálati terület gyalogolhatóságát és fogalmazunk meg következtetéseket, valamint a fejlesztési lehetőségek irányát.

Item Type: Book Section
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában
H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications / Szállítás, hírközlés
H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications / Szállítás, hírközlés > HE1 Transportation / szállítás
T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TA Engineering (General). Civil engineering (General) / általános mérnöki tudományok
Depositing User: Tamás Strommer
Date Deposited: 11 Mar 2025 08:39
Last Modified: 11 Mar 2025 08:39
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/216659

Actions (login required)

Edit Item Edit Item