Fáyné Dombi, Alice (2025) Győry Sándor és Adam Smith gondolatpárhuzamai. In: Pedagógiai összhangzattan : Tanulmányok a 70 éves Pukánszky Béla tiszteletére. Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Líceum Kiadó, Eger, pp. 75-82. ISBN 978-963-496-293-9
|
Text
75_Fáyné.pdf - Published Version Download (626kB) | Preview |
Abstract
A 19. század „forradalmi” változásai Európában számos területen zajlottak. Megerősödtek a nemzeti önállósodás igényei, a reformtörekvések. A tudomány fejlődése (Golnhofer & Szabolcs, 2009; Szabolcs, 2016) a műveltségmodell újraalkotásához vezetett. Ez mentalitástörténeti megújulással is együtt járt, amely a pedagógiai gondolkodás változását is magával hozta. Széles ívű fejlődés indult meg a pedagógiai professzió tartalmában, amely Európa-szerte a közoktatási rendszer kisebb-nagyobb reformjához vezetett. (Pukánszky & Nóbik, 2015) A régió történeti, társadalmi keretei mellett gazdaságpolitikai változások is megjelentek, amelyek német közvetítéssel Magyarországot is – bár fáziskéséssel – elérték. Mindezek olyan változásokat hoztak, amelyek mind a nemzeti műveltségmodellben (Dombi A., Kovács & Dombi M. 2016), mind a nevelői mintákban új utakat mutattak (Kovács, 2012). A tanulmány történeti és mentalitástörténeti keretekbe illesztve az európai minta alapján kialakult új pedagógiai konstrukciót mutatja be, amely Győry Sándor úttörő kezdeményezéséhez kapcsolódik.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet |
Depositing User: | Tibor Gál |
Date Deposited: | 01 Apr 2025 17:48 |
Last Modified: | 01 Apr 2025 17:48 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/217408 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |