Timár, Gigi and Szennay, Áron and Csákné Filep, Judit (2025) A vállalkozásoktatás hatása a vállalkozói aktivitásra a közép-kelet-európai tranzíciós országokban. KÖZ-GAZDASÁG, 20 (1). pp. 41-60. ISSN 1788-0696
|
Text
1585-ArticleText-5817-2-10-20250404.pdf - Published Version Download (282kB) | Preview |
Abstract
Ugyan a vállalkozási tevékenységnek Közép-Kelet-Európában is van hagyománya, illetve kulturális beágyazottsága, a szocialista rezsimek több évtizeden keresztül törekedtek e hagyományok felszámolására, valamint a magántulajdon kollektivizálására. Mivel az oktatás alkalmas lehet a vállalkozói tudás visszaépítésére és a vállalkozói szándék erősítésére, tanulmányunk a vállalkozásoktatás minősége és a vállalkozói aktivitás közötti kapcsolatot vizsgálja. Cikkünk a Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2021 és 2023 közötti adatállományait felhasználva kvantitatív megközelítést, Pearson-féle korrelációs elemzéseket alkalmaz. Eredményeink a három vizsgált évben nem konzisztensek. A közép-kelet-európai országokban szignifikáns és közepes erősségű korreláció tárható fel a teljes korai szakaszban lévő vállalkozói tevékenység (TEA), illetve az általános és középiskolai vállalkozásoktatás szintje között, amely összefüggés egyéb régiókban nem szignifikáns. Ugyanakkor ez az eredmény csak 2021-ben és 2022-ben áll fenn, 2023-ban a régió indikátorai a globális értékekbe simulnak.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | vállalkozás, vállalkozásoktatás, Közép-Kelet-Európa, tranzíciós gazdaságok, Global Entrepreneurship Monitor |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 10 Apr 2025 08:22 |
Last Modified: | 10 Apr 2025 08:22 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/217647 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |