REAL

Hová jutott a hazai felsőoktatás? = Where has Hungarian higher education arrive?

Polónyi, István (2025) Hová jutott a hazai felsőoktatás? = Where has Hungarian higher education arrive? OPUSCULA THEOLOGICA ET SCIENTIFICA, 3 (1). pp. 183-216. ISSN 2939-8398

[img]
Preview
Text
OTS_2025_3_1_183_216.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (697kB) | Preview
[img]
Preview
Text (Melléklet)
OTS_2025_3_1_183_216_appendix.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (444kB) | Preview

Abstract

A tanulmány a magyar felsőoktatás helyzetét tekinti át, megvizsgálva azokat a tényezőket, amelyeket Jamil Salmi a Világbank számára készített elemzésében (Salmi, 2009) a világhírnév elérésének összetevőiként azonosított. Nevezetesen az erőforrás-gazdagságot, a tehetségek magas koncentrációját és a kedvező intézményi vezetést. Ehhez kapcsolódóan a tanulmány ismerteti a magyar felsőoktatás erőforrásellátottságát, a beiskolázási trendeket, a nemzetközivé válást, valamint a magyar felsőoktatás irányításának és tulajdonosi hátterének változásait és a kapcsolódó intézményi menedzsmentet. A tanulmány azzal zárul, hogy az illiberális felsőoktatási politika következményeként Magyarország elvesztette azt a hajtóerőt, amelyet a felsőoktatás jelent a társadalmi és gazdasági fejlődés szempontjából. | This paper reviews the state of higher education in Hungary by examining the factors identified by Jamil Salmi in an analysis for the World Bank (Salmi, 2009) as components of achieving world fame. Namely, resource wealth, high concentration of talent and favourable institutional leadership. Related to this, the paper describes the resource endowment of Hungarian higher education, its enrolment trends, its internationalisation, and changes in the governance and ownership of Hungarian higher education and related institutional management. It concludes by stating that, as a result of illiberal higher education policies, Hungary has lost the driving force that higher education represents for social and economic development.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: higher education funding, higher education enrolment trends, internationalisation, privatisation, felsőoktatás finanszírozása, felsőoktatási beiratkozási trendek, nemzetköziesedés, privatizáció
Subjects: L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 24 Apr 2025 11:28
Last Modified: 24 Apr 2025 11:28
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/218256

Actions (login required)

Edit Item Edit Item