Kopasz, Marianna and Balogh, Karolina and Kiss, Márta (2025) Változatok az iskolán belüli szociális munkára : Egy kvalitatív kutatás eredményei = Variations in school social work : Results from a Hungarian qualitative study. SOCIO.HU : TÁRSADALOMTUDOMÁNYI SZEMLE, 15 (1). pp. 1-30. ISSN 2063-0468
|
Text
Kopaszetal2025Valtozatokaziskolanbeluliszocialismunkara.pdf - Published Version Download (509kB) | Preview |
Abstract
Az iskolai szociális segítő szolgáltatás 2018-as magyarországi bevezetése óta nem készült átfogó vizsgálat a megvalósítás eddigi tapasztalatairól. E hiány pótlására feltáró kutatásunkban ezért azt a célt tűztük ki, hogy választ keressünk a következő kérdésekre: i) Milyennek vélik az iskolai szociális munkások a munkavégzés feltételeit az általuk ellátott iskolákban? ii) Milyen célcsoportok számára nyújtanak szolgáltatást, és miben áll a tevékenységük az egyes iskolákban? iii) Milyennek látják az iskolai szociális munkások az iskolában jelen lévő gyermekjóllétért felelős kollégákkal való együttműködésüket? Mivel kutatásunk elemzési egységei az iskolák (nem pedig a szociális munkások), azt is tanulmányozhattuk, miként változik a szociális munka gyakorlata az iskolák különböző jellemzői mentén. A vizsgálatba bevont 18 iskola kiválasztása szakértői kiválasztással történt, melynek elsődleges szempontja a minta minél nagyobb diverzitása volt (az iskola fenntartója, a tanulók létszáma, szocioökonómiai háttere, valamint az iskola településének típusa és regionális hovatartozása szerint). Az iskolai szociális munkásokkal készült félig-strukturált interjúkat 2023 márciusa és októbere között vettük fel. Kutatásunk egyik fő megállapítása, hogy a szociális munkások által látogatott intézmények és települések száma nagyban befolyásolja, hogy a szakember egy-egy iskolában milyen célcsoportoknak és milyen szolgáltatás(oka)t tud nyújtani. Ennek alapján az intézmények három csoportját láttuk egymástól elkülönülni: az iskolai szociálismunka-szolgáltatással jól, közepesen, illetve gyengén ellátott intézményeket. Rámutattunk, hogy az utóbbi csoportba jellemzően azok a falusi kisiskolák tartoznak, ahol sok a hátrányos helyzetű tanuló, s ahol emiatt a legnagyobb szükség lenne az iskolai szociális munkások tevékenységére. Ez arra hívja fel a figyelmet, hogy indokolt lehet az iskolai szociális segítő szolgáltatás szabályozásának újragondolása. | Since the introduction of school social work in Hungary in 2018, there has been no comprehensive research on the experience of its implementation. In our exploratory research, we therefore attempted to fill this gap by answering the following questions: i) How do school social workers perceive the working conditions in the schools they work in? ii) What target groups do they serve and what are their activities in a school? iii) How do school social workers perceive their cooperation with colleagues responsible for child wellbeing in the school? As the unit of analysis in our research is schools (not social workers), we were also able to study how school social work practice varies according to the different characteristics of schools. The 18 schools included in the study were selected by purposive sampling to diversify the sample as much as possible (by type of school provider, number of pupils, socio-economic background, type of municipality and region). Semi-structured (online and telephone) interviews with school social workers were conducted between March and October 2023. One of the main findings of our research is that the number of institutions and municipalities visited by social workers has a strong influence on the target groups and the service(s) that the social worker can provide in a school. On this basis, we identify three groups of institutions: those that are well, moderately and poorly served by school social work services. The latter group typically includes small rural schools with a large number of disadvantaged pupils, where the need for school social work services would be greatest. This result suggests that there may be a case for rethinking the regulation of school social work services.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | szociális munka, iskola, Magyarország, félig strukturált interjúk, social work, schools, Hungary, semi-structured interviews |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában H Social Sciences / társadalomtudományok > HV Social pathology. Social and public welfare / szociálpatológia, segélyezés > HV40 Social service. Social work. Charity organization and practice / Szociális szolgálat, szociális, jótékonysági munka |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 13 May 2025 06:59 |
Last Modified: | 13 May 2025 06:59 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/218748 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |