REAL

A referenciafüggő preferenciák hatása vertikális termékdifferenciálás esetén

Szécsi, Adél Lilla and Selei, Adrienn (2025) A referenciafüggő preferenciák hatása vertikális termékdifferenciálás esetén. KÖZGAZDASÁGI SZEMLE, 72 (5). pp. 437-464. ISSN 0023-4346

[img]
Preview
Text
18754-Cikkszovege-76157-2-10-20250509.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

A tanulmány a gazdasági döntéshozók nem sztenderd preferenciáinak, azon belül is a referenciafüggőségnek és a veszteségkerülésnek vizsgálja a piacelméleti modellek egyensúlyára gyakorolt hatását. A dolgozatban egy olyan viselkedési piacelméleti modellt dolgozunk ki, ami Belleflamme és Peitz [2010] „klasszikus” vertikális termékdifferenciálási modelljén alapul, figyelembe veszi azonban a fogyasztók referenciafüggő preferenciáit és veszteségaverzióját is. A duopol piacon a referenciaár szerepét egy olyan döntéshozó („hatóság”) által javasolt ár tölti be, amely nem feltétlenül profitjának maximalizálására törekszik. A modell alapján arra az eredményre jutunk, hogy egy ilyen ajánlott ár közzététele mindenképpen csökkenti az egyensúlyi árakat, valamint a vállalati profitokat az adott termék piacán, így értelmezhető az árak mérséklésére irányuló stratégiai eszközként. Tehát a referenciaár alkalmas lehet arra, hogy a hatóság (például egy ország kormánya) a vállalatokat árversenyre, áraik csökkentésére ösztönözze, ezzel fékezve az inflációt. Ugyanakkor a hatóság céljától függ, hogy él-e ezzel a lehetőséggel.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 13 May 2025 09:49
Last Modified: 13 May 2025 09:49
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/218767

Actions (login required)

Edit Item Edit Item