Kovács, Klára (2025) Fiatal felsőoktatók jólléte és produktivitása. EDUCATIO, 34 (1). pp. 37-52. ISSN 1216-3384
|
Text
article-p37.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (378kB) | Preview |
Abstract
Míg korábban az oktatók munkájának gerincét elsősorban a kutatási tevékenység ésaz ehhez kapcsolódó előadások alkották, ma már sokkal szerteágazóbb feladatkörökjellemzik, hiszen egyszerre kell betölteniük oktatói, kutatói, mentori,esetenként lelkészi funkciót. Az ezekkel a szerepekkel és tevékenységekkelkapcsolatos elvárások (vagy igények) erőteljes nyomást helyeznek rájuk, komolystresszforrást jelentenek, amely negatívan hat az egészségükre, jóllétükre,valamint meghatározza a teljesítményüket. Tanulmányunkban megvizsgáltuk, hogymilyen demográfiai és munkajellemzők, illetve munkahelyi stressz- és erőforrásokbefolyásolják öt közép-kelet-európai (KKE) ország oktatóinak jóllétét ésproduktivitását, és milyen különbségek fedezhetők fel a kor, illetve a korhozerősen kötődő munkajellemzők (pl. beosztás, tudományos fokozat) tekintetében.További kérdésünk, hogy a fizikai aktivitás, az intézményük nyújtottasportolási, valamint rekreációs tevékenységek milyen szerepet játszanak ezekben.Kutatási kérdéseink megválaszolásához a CEETHE 2023 adatbázist használtuk fel( N = 821). A kérdőíves adatfelvétel két hátrányos helyzetűmagyarországi régió, az Észak-alföldi régió és a Dél-dunántúli régiófelsőoktatási intézményeiben zajlott, míg a szlovákiai, ukrajnai, romániai ésszerbiai határon túli intézmények vizsgálatakor a kisebbségi magyarintézményeket céloztuk meg. Kutatásunk legfontosabb eredménye, hogy egyedülistresszforrásként a teljesítményértékelés csökkenti az oktatói produktivitást, akor, a magasabb beosztás és a tudományos fokozat pedig növeli. További fontoseredmény, hogy az intézményi sportolási lehetőségek – az infrastruktúrabiztosítása révén – közvetlenül hozzájárulnak a magasabb produktivitáshoz.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | jóllét; produktivitás; munkahelyi stressz- és erőforrások; oktatók; Közép-Kelet-Európa |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 14 May 2025 07:52 |
Last Modified: | 14 May 2025 07:52 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/218820 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |