REAL

PhD-pályák: egyenlőtlen esélyek a doktori képzésben Angliában

Pásztor, Adél (2025) PhD-pályák: egyenlőtlen esélyek a doktori képzésben Angliában. EDUCATIO, 34 (1). pp. 84-94. ISSN 1216-3384

[img]
Preview
Text
article-p84.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (243kB) | Preview

Abstract

Az Egyesült Királyság felsőoktatási rendszere mélyen rétegzett szelekciósmechanizmusokra épül, amelyek nemcsak újratermelik, hanem intézményesítik is astrukturális egyenlőtlenségeket, miközben látszólag az esélyegyenlőségelőmozdítását hirdetik. Míg a legtöbb kutatás az alapképzés szintjén megjelenőegyenlőtlenségekre koncentrál, ez a tanulmány a doktori képzéshez valóhozzáférés valós és észlelt akadályait tárja fel mélyinterjúk segítségével. Azeredmények rámutatnak, hogy a doktori szintű hozzáférés korlátai összetettek ésrétegzettek, miközben az intézményi hierarchiák alapvetően meghatározzák atovábbtanulási lehetőségeket. A kutatás három ideáltipikus pályát azonosít,amelyek árnyalt képet festenek az oktatási egyenlőtlenségek mikroszociológiaidimenzióiról. Az eredmények különösen fontos tanulságokkal szolgálnak afelsőoktatás különböző szintjei, a társadalmi származás és az akadémiaielőmenetel közötti kapcsolatok mélyebb megértéséhez.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Anglia; doktori képzés; társadalmi háttér; elit; PhD; ösztöndíj
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 14 May 2025 08:33
Last Modified: 14 May 2025 08:33
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/218831

Actions (login required)

Edit Item Edit Item