Pásztor, Adél (2025) PhD-pályák: egyenlőtlen esélyek a doktori képzésben Angliában. EDUCATIO, 34 (1). pp. 84-94. ISSN 1216-3384
|
Text
article-p84.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (243kB) | Preview |
Abstract
Az Egyesült Királyság felsőoktatási rendszere mélyen rétegzett szelekciósmechanizmusokra épül, amelyek nemcsak újratermelik, hanem intézményesítik is astrukturális egyenlőtlenségeket, miközben látszólag az esélyegyenlőségelőmozdítását hirdetik. Míg a legtöbb kutatás az alapképzés szintjén megjelenőegyenlőtlenségekre koncentrál, ez a tanulmány a doktori képzéshez valóhozzáférés valós és észlelt akadályait tárja fel mélyinterjúk segítségével. Azeredmények rámutatnak, hogy a doktori szintű hozzáférés korlátai összetettek ésrétegzettek, miközben az intézményi hierarchiák alapvetően meghatározzák atovábbtanulási lehetőségeket. A kutatás három ideáltipikus pályát azonosít,amelyek árnyalt képet festenek az oktatási egyenlőtlenségek mikroszociológiaidimenzióiról. Az eredmények különösen fontos tanulságokkal szolgálnak afelsőoktatás különböző szintjei, a társadalmi származás és az akadémiaielőmenetel közötti kapcsolatok mélyebb megértéséhez.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Anglia; doktori képzés; társadalmi háttér; elit; PhD; ösztöndíj |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 14 May 2025 08:33 |
Last Modified: | 14 May 2025 08:33 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/218831 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |