Primusz, Péter and Kisfaludi, Balázs (2025) Reziliens útpályaszerkezetek méretezése. ÚTÜGYI LAPOK: A KÖZLEKEDÉSÉPÍTÉSI SZAKTERŰLET MÉRNÖKI ÉS TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA, 13 (21). pp. 63-72. ISSN 2416-2175
|
Text
UL_21_06.pdf - Published Version Download (948kB) | Preview |
Abstract
Az útpályaszerkezetek tervezése napjainkban már nem csupán a forgalmi terhelés és költséghatékonyság figyelembevételével történik, hanem a fenntarthatóság és a reziliencia elvei mentén is. A reziliencia – azaz az infrastruktúra ellenálló- és alkalmazkodóképessége – a klímaváltozás, a növekvő hálózati terhelés és az egyre gyakoribb zavaró hatások (pl. extrém időjárás) miatt vált hangsúlyossá. A korszerű útpálya-gazdálkodásban (PMS) a reziliencia célja nemcsak a károsodások elkerülése, hanem a gyors helyreállítás biztosítása, társadalmi és gazdasági következmények minimalizálása mellett.A tanulmány célja egy olyan mechanikai-emprikus méretezési megközelítés kialakítása, amely integrálja a reziliencia négy kulcs-dimenzióját: robusztusság, gyorsaság, redundancia és erőforrás-mobilizáció. A szerzők a „reziliencia háromszög” analitikus modelljén keresztül mutatják be, miként számszerűsíthető a pályaszerkezet működőképességének időbeli alakulása egy zavaró esemény után. Az új megközelítés célja, hogy a klasszikus méretezési eljárások kibővítésével hozzájáruljon az ellenállóbb és adaptívabb úthálózatok tervezéséhez.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | reziliencia, útpályaszerkezet-méretezés, fenntartható infrastruktúra, klímaváltozás, adaptáció |
Subjects: | T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TE Highway engineering. Roads and pavements / közlekedésmérnöki, útépítési technika |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 07 Jun 2025 08:35 |
Last Modified: | 07 Jun 2025 08:35 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/219847 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |