Nagy, Dávid (2025) A dunai teherhajózás kihívásai és lehetőségei, Constanţa jelentősége = Challenges and opportunities for Danube freight transport, the importance of Constanţa. In: XV. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia. Közlekedéstudományi Egyesület (KTE), Győr, pp. 208-214. ISBN 9786156443403
|
Text
NagyDavid_Adunaitengerhajozas.pdf - Published Version Download (677kB) | Preview |
Abstract
A Duna víziútként való hasznosítása mindig elmaradt a benne rejlő lehetőségektől. Ez elsősorban a folyó földrajzi jellemzőinek köszönhető. A dunai hajózás fejlődését mindig is hátráltatta, hogy deltatorkolaton keresztül éri el a tengert, és az egyes ágak hajózhatóságát csak rendszeres karbantartással lehetett biztosítani. A Duna-Fekete-tenger-csatorna 1984-es megnyitása óta Constanţa folyamatosan fejlődik, és ma a Duna tengeri kapuja. Az elmúlt években Constanţa Európa legnagyobb gabonakikötőjévé vált. A Duna-Fekete-tenger-csatorna forgalma folyamatosan nőtt, csökkentve a Duna-delta hajózási útvonalainak és kikötőinek fontosságát. A megváltozott geopolitikai helyzetben éppen a torkolat, a csatorna és Constanţa menti kikötők együttműködése, valamint a dunai flotta szállítási kapacitásának növelése vált szükségessé. A dunai hajózás problémáinak kezelése új megvilágításba került. | The potential of the Danube as a waterway has always been underestimated. This is mainly due to the geographical characteristics of the river. The development of navigation on the Danube has always been hampered by the fact that it reaches the sea via a delta estuary, and the navigability of the individual branches could only be ensured by regular maintenance. Since the opening of the DanubeBlack Sea Canal in 1984, Constanţa has been steadily developing and is today the sea gateway to the Danube. In recent years, Constanţa has become the largest grain port in Europe. The traffic on the Danube-Black Sea Canal has been steadily increasing, reducing the importance of shipping routes and ports in the Danube Delta. In the changed geopolitical situation, it was precisely the cooperation between the estuary, the canal and the ports along the Constanţa that became necessary, as well as the increase of the Danube fleet's transport capacity. The management of the Danube shipping problems has been put in a new perspective.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Duna; Fekete-tenger; belvízi hajózás; Constanţa; teherszállítás, Danube; Black Sea; inland navigation; Constanţa; freight transport |
Subjects: | G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GE Environmental Sciences / környezettudomány H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications / Szállítás, hírközlés > HE1 Transportation / szállítás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 12 Jun 2025 11:07 |
Last Modified: | 12 Jun 2025 11:07 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/219929 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |