Korompay, Márton and Földes, Dávid and Denke, Zsolt (2025) Átszállási helyek kijelölése kombinált utazási láncok optimalizálásához az autómegosztás és a közösségi közlekedés között = Transfer point assignment to optimise combined travel chains between car-sharing and public transport. In: XV. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia. Közlekedéstudományi Egyesület (KTE), Győr, pp. 382-392. ISBN 9786156443403
|
Text
Korompay_Foldes_Denke_Gyor2025.pdf - Published Version Download (575kB) | Preview |
Abstract
A városi közlekedés gerince a közösségi közlekedés, a gyorsvasúti hálózat, amely nagykapacitású járművekkel, dedikált hálózaton hatékonyan szolgálja ki a jelentkező utazási igényeket. Az autómegosztó szolgáltatásokkal az egyéni közlekedés szabadsága és a háztól-házig közlekedés is megoldható, a saját járműtulajdonlás hátrányai nélkül. A kombinált utazási láncok szinergikus előnyöket biztosítanak a városban közlekedők számára, a közösségi közlekedés versenyképességének fokozására. Az autómegosztó szolgáltatás hatékonyan tárja fel a kevésbé sűrűn lakott városrészeket, míg a közösségi közlekedés gyors eljutást biztosít a szűk keresztmetszetekben, fontosabb közlekedési folyosókban. A versenyképesség fenntartása végett kulcsfontosságú szempont az idő és költségtakarékosság, amihez nélkülözhetetlen az átszállási helyek alkalmas megválasztása. Kutatásunk célja az eljutási lehetőségek értékelése különböző átszállási helyek mellett. Az értékelés során Kesselring-féle multikritériumos módszert alkalmaztuk. A módszert Budapesti esettanulmány keretében validáltuk. Megállapítottuk, hogy a kombinált utazási láncok használata a belvároskülváros utazási relációban kedvezőbb az utazási idő és költség tekintetében is a csak autómegosztó szolgáltatás használatával szemben. A közösségi közlekedés versenyképesége fokozható az autómegosztó szolgáltatások használatával. | The urban transport backbone is public transport, the high-speed rail network, which serves the travel demand efficiently with high-capacity vehicles on a dedicated network. Car-sharing services offer the freedom of individual transport and door-to-door travel without the disadvantages of owning a vehicle. Intermodal travel chains provide synergistic benefits for city commuters to enhance the competitiveness of public transport. Car-sharing services effectively explore less densely populated neighbourhoods, while public transport provides rapid access to major transport corridors at bottlenecks. Time and cost savings are key to maintaining competitiveness, which requires an optimal transfer location. The aim of our research is to evaluate the access possibilities at different transfer points. The evaluation is based on the Kesselring multicriteria method. The method was validated in a case study in Budapest. We found that the use of combined travel chains in the city centre-suburb relation is preferable in terms of travel time and cost compared to using car-sharing only. The competitiveness of public transport can be enhanced by using car-sharing services.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | utazási láncok; kombinált utazás; átszállás optimalizálás; közösségi közlekedés; autómegosztás, travel chains; combined transport; transfer optimisation; public transport; car sharing |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications / Szállítás, hírközlés > HE1 Transportation / szállítás > HE11 Transport of persons / személyszállítás T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TE Highway engineering. Roads and pavements / közlekedésmérnöki, útépítési technika |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 13 Jun 2025 07:47 |
Last Modified: | 13 Jun 2025 07:47 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/219938 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |