Csugány, Julianna and Matiscsákné Lizák, Marianna and Tánczos, Tamás and Szántó, Ákos and Leányvári, Judit Erika (2025) Felsőoktatási hallgatók munkaérték-preferenciáinak empirikus vizsgálata recesszió idején : A munkaérték-piramis = Empirical evidence on higher education students' work value preferences during a recession : The pyramid of work values. VEZETÉSTUDOMÁNY, 56 (6). pp. 24-36. ISSN 0133-0179
|
Text
VEZTUD20250603.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (823kB) | Preview |
Abstract
Napjainkban a munkaerőpiacra egyre nagyobb számban belépő, a digitális világot adottságnak tekintő Z generáció munkapiaci sajátosságaival számos kutatás foglalkozik, mert a fiatalok más elvárásokkal és kompetenciákkal rendelkeznek, melyhez illeszkedve a munkaerő megszerzése és megtartása új kihívások elé állítja a vállalatokat. A szervezetek humánerőforrás-állományának biztosításához megfelelő ösztönző rendszert kell kialakítani, ehhez ismerni kell a munkavállalók értékrendszerét, melyet az elmúlt évek gazdasági változásai is formálnak. Jelen kutatás célja a Z generációhoz tartozó, hamarosan munkapiacra lépő, jelenleg gazdasági területen felsőoktatási tanulmányokat folytató fiatalok munkával kapcsolatos preferenciáinak megismerése a Super-féle munkaérték-kérdőív segítségével. A 355 elemű mintán végzett empirikus vizsgálatok eredményeként főkomponens elemzés segítségével megalkotható egy munkaérték-piramis, mely jól tükrözi a fiatalok munkapiaci preferenciáit, illetve azok hierarchikus strukturálódását. A munkaértékek új szemléletű, statisztikai vizsgálatokon alapuló rendszerezése rávilágít arra, hogy a fiatalok motiválása új szemléletet követel meg, melyhez alkalmazkodva a vállalatok hatékonyabb ösztönző rendszereket alakíthatnak ki a tehetséges munkaerő megszerzése és megtartása érdekében. | Gen Z were born in the digital era; they have different expectations and competencies in the labour market, which generate challenges for companies in acquiring and retaining adequate staff. The aim of this research is to analyse the work-related preferences of Generation Z in higher education by surveying full-time business students at a rural university in Hungary using the Super’s Work Value Inventory. Comparative analysis on a sample of 355 items is made by degree programs, level of program and time spent in program and then using principal component analysis to organise Super’s work-related values into larger groups, creating a work value pyramid that reflects key labour market preferences and their hierarchical structure. A new, statistical approach to classifying work values highlights that acquiring and retaining today’s young workforce requires different motivational factors. By adapting to these, companies can develop more effective incentive systems to retain talented employees.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | munkaérték, Super-féle munkaérték-kérdőív, Z generáció, gazdasági képzés, munkaérték-piramis, work value, Super’s work values inventory, Z generation, business programs, the pyramid of work values |
Subjects: | K Law / jog > KF26.L27 Human resources (HR) management / Humán erőforrás menedzsment |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 17 Jun 2025 11:59 |
Last Modified: | 17 Jun 2025 11:59 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/220019 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |