Pál, Gyöngyi (2024) Sophie Calle „Te jössz, babám!” és a fény-képaktus rítusa. ARTCADIA: A KAPOSVÁRI EGYETEM MŰVÉSZETI FŐISKOLAI KAR MŰVÉSZETI ÉS TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEI, 3 (1). pp. 17-28. ISSN 2060-3266
|
Text
03_palgy_calle.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (810kB) | Preview |
Abstract
A jelen tanulmány a párizsi Picasso Múzeumban 2023.10.03.-2024.01.07. között megrendezett Sophie Calle A toi de faire, ma mignonne (Te jössz, babám) című kiállítása kapcsán elemzi Horst Bredekamp kép-aktus és Philippe Dubois fénykép-aktus elméleteit és mutat rá a fényképkészítés rituális megítéléséből adódó kép- és fotóelméleti elmozdulásra. Az intim és a nyilvános, a valóság és a fikció, a saját életének és a művészetnek szétbogozhatatlan egyvelegével sajátos stílust kialakító Sophie Calle műveiben a képkészítés aktusa, bár látszólag csupán dokumentál, de valójában hatással van a kép készítőjére, a modellre és az elkészült kép szemlélőjére is. A képek és a szövegek elrendezése a befogadás aktív alakítójává teszi a művek szemlélőjét. A hétköznapi helyzetek rítussá avatásként értelmezhetők, amit a nyomkészítés (fénykép vagy videófelvétel) szertartása hitelesít.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Hiány; képaktus; fénykép-aktus; Sophie Calle; fotóelmélet; |
Subjects: | N Fine Arts / képzőművészet > N Visual arts (General) For photography, see TR / vizuális művészet általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 19 Jun 2025 13:52 |
Last Modified: | 19 Jun 2025 13:52 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/220096 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |